Det er lørdag aften, og Dansehallerne i København er fyldt med et publikum, som aldersmæssigt primært befinder sig i midten af deres 20’års alder. Det er måske slet ikke så mærkeligt. For i aften byder Toniah Pedersen os ind til en urban dansehyldest til hiphopbandet Malk De Koijns forunderlige sangtekst univers.

af Camilla Tonning Bælum (cand.comm)



Jagten på den urbane dansescene
Scenen er helt sort. Lyset bliver tændt af en storskærm, som viser en ung fyr med en sort hættetrøje, som løber gennem gaderne. Ind kommer to mandlige dansere. Deres bevægelser er markante. Eksplosive. Ligesom deres slangeagtige bevægelser inde i den hvide, gennemsigtige boks afgiver næsten en ubehagelig følelse af, at de er fanget lige her. Intensiteten stiger yderligere, da en af dansernes arme til sidst bliver fastholdt af den hvide T-shirt, han bærer på sig. Selvom han ihærdigt forsøger at komme fri. Frustreret. For måske kan han ikke gøre sig fri fra det, han jagter? Måske. Stilheden præger publikums rækker i et kort sekund, indtil klapsalverne bryder ud.

De første dansere har nu, sammen med en koreografi af moderne hip hop, sat en aften med tunge beats og store armbevægelser i gang. Forestillingen indeholder fire dansegrupper; Tobias Ellehammer og Toby Dee-Daran, koreograferet af Ronni Morgenstjerne, Robotdrengene, Spahi production og Black Flower, som alle har været under supervision af Toniah Pedersen. Men selvom koreografierne fortæller forskellige historier, og dansernes stil er ligeså forskellige, så har de alligevel alle Malk De Koijns metaforiske raptekster til fælles. Det er nemlig essensen for denne forestilling, som står i hiphoppens tegn. Ligesom dets overordnet titel ”Ja, helt klart vi skal bolle” naturligvis også er en tekst, taget direkte ud fra Malk De Koijns sang Jernskjorten fra 2002.  


ja-helt-klart 2Robotdrengene Nick og Jeppe

 

I aften oplever vi, i omkring 50 minutter, et sammensurium af dansestilarterne electric boogie, breakdance, new school og moderne hiphop. Det handler først og fremmest om at hylde Malk De Koijn, men Toniah Pedersen efterstræber ligeledes, at den urbane dansescene bliver en accepteret del på den etablerede dansescene. Helt i tråd med intentionerne bag initiativerne til Detour – Urban Dance Festival, som tidligere også har slået sine folder i Dansehallerne.

Så imens vi venter på de næste dansegrupper, får vi (måske) også en lille skjult opfordring fra Toniah Pedersen, der selv er stor fan af Malk De Koijn, blandt andet med omkvædet fra deres sang ”Vi tager fuglen på dig”.


”Kradser på mit hundehus
Katten den er hundevåd
Og du kommer for at få noget
Snuser mig frem kussen er varm
La' mig slikke dine søde ben
Du venter spændt imens jeg henter en pind eller to
Så læg dig på ryggen og spred dine pumasko.”


Ind i fremtiden, og tilbage til fortiden
To sølvgrå aliens fra fremtiden udforsker menneskets adfærd og historie. De finder en slidt Malk De Koijn CD på jorden, der for længe siden er gået under. Vi er nu på vej videre til fremtiden med Robotdrengene, som også er kendt for at have vundet Talent 2008 på DR1. Det er her, at Jeppe Thybo og Nick Johnsen udfordrer tyngdekraften med ben og ekstra arme, der ofte bevæger sig unaturligt langsomt igennem luften. Energien stiger, da publikum kommer med begejstrede tilråb, når musklerne på Robotdrengenes brystkasser løfter sig i ryk, i takt med musikken.

Herefter overlader Robotdrengene scenen til de næste dansere på programmet.

En mand ligger ned på en bænk. To dansere med lange sorte frakker og hat kommer ind på scenen. De rykker rundt på manden. Undersøger og udforsker. Manden på bænken sætter sig op. Kort tid efter sætter de to sortklædte mænd liv i manden, der gemmer sig under et lagen, og sidder på en gyngestol med hans hvide elguitar. Udtrykket afgiver en næsten matrixlignende atmosfære. Spahi production har med deres koreografi sat genoplivelse på dagsorden og afslutter med tre dansere, som synger og bevæger sig funky bag hver deres mikrofon: Du' min pige, girl. Du' fucking nice, dér. Du' rim'lig street, mor. Og du må spise min is…”, der henfører dig til en tid på Broadway i USA’s brølende tyvere. Indtil lyset igen går ud, og sætter liv til den sidste koreografi på denne aften.


Kradser på mit hundehus…
Radiovært, speaker og Dj, Thomas Madvigs stemme lyder i højtalerne. Han fortæller os blandt andet en historie om over- og underhundens funktion i menneskelige relationer; om hvordan de har brug for hinanden, alt imens to dansere skiftevis ligger under og står over hinanden. I overgivelse.

Fire mænd står på scenen. Deres tøj viser, at de kommer fra hver deres århundrede og landsdel. Da lyset skiftevis falder på dem hver især, ser du, hvordan de udtrykker sig og bevæger sig forskelligt fra hinanden. Det er på tværs af kulturer og dansestilarter.
 
Sidste del af forestillingen er i gang med ”Black Flower”. To mænd går rundt om hinanden, imens de løfter deres hoveder og går frem og tilbage. De udfordrer hinanden, som kyllinger, i en hanekamp. Scenen flyder med testosteron.


Den urbane scene udfordrer os
Om Toniah Pedersen ønsker at kradse på vores hundehus ved at fremvise de forskellige danseudtryk, som befinder sig på den urbane dansescene, står tilbage i det uvisse. Men der er ingen tvivl om, at den urbane dansescene udfordrer os. I en kamp om at de urbane dansere også må leve på den etablerede dansescene. For på trods af at den urbane dansescene nægter at sætte sig selv i en bestemt kategori, så er den stadig som en hund på jagt efter accept.

 

ja-helt-klart 1
Robotdrengene Nick og Jeppe


 

FAKTA:

Ja, helt klart vi skal bolle

Forestillingen er sammensat af fire forskellige koreografier. Den løb af stablen den 9. – 11. januar 2014 i Dansehallerne i København.

Jagt:
Koreografi: Ronni Morgenstjerne
Dansere: Tobias Ellehammer og Toby Dee-Daran

Link - se her

Robot Boys/A malk Odyssey:
Koreografi og dansere: Jeppe Thybo & Nick Johnsen

Link - se her

Spahi Productions/Somewhere in Denmark:
Koreografi: Marvin Spahi
Dansere: Marvin Spahi, Sinan Spahi og Phillip Stilling

Link - se her

Black Flower/Kanal du ved det:
Idé og instruktion: Toniah Pedersen
Koreografi: Rico, Aleandro, Boris, Bobby og Toniah
Dansere: Rico Coker, Aleandro Karipidis, Boris Andre og Bobby Atiedu.

Om Malk De Koijn
Hiphopgruppen er en af pionererne inden for dansk hip hop og består af rapperne Blæs Bukki, Tue Track og Geolo G.

Om Toniah Pedersen
Toniah Pedersen har tidligere arbejdet med koreografer og kunstnere såsom Backstreet Boys og Mary J Blige, og på film har hun blandt andet koreograferet til Lars Von Triers film Dancer In The Dark.

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top