KASPAR. Det uciviliserede menneske fanget mellem sprog og virkelighed. Ny forestilling af Samuel Gustavsson der får premiere i Dansehallerne den 19. marts.


Samuel Gustavsson gav et interview til Terpsichores trykte magasin, DANS (Forår 2014), der udkom i februar måned, om processen, tankerne og arbejdet bag forestillingen. Her får du et lille indblik fra prøverne og fra interviewet.

Billedserie fra prøvesalen af Lene Riggelsen:

 

kaspar 5

 


FAKTA:

KASPAR. Det uciviliserede menneske fanget mellem sprog og virkelighed

Spiller i Lille Carl i Dansehallerne fra 19. marts til 4. april 2014.

LÆS mere om om Samuel Gustavsson på Rapid Eye



 

 

kaspar 4

 

Hvad er der tilbage, når alle lag skrælles af, og man når ind til kernen af det isolerede og – af civilisationen – upåvirkede individ? Og hvordan giver man dette et scenisk udtryk?

 

 

kaspar 3

 

 

 

 – Når jeg begynder på en forestilling som KASPAR, udgår jeg ikke fra en bestemt genre, men ser hvad der sker. Selvfølgelig har jeg en baggrund i nycirkus og en kærlighed til genren, men frem for alt prøver jeg på at finde det rette greb – præcis på samme måde som når jongløren udfører sit håndværk. Jeg vil gerne tage det videre og overføre dette håndværk til skabelsen og udførelsen af en forestilling.

 

kaspar 2

 

Samuel Gustavsson forklarer sin inspiration fra Kaspar Hausers historie med sin almindelige interesse for at være i verden og forstå mennesker. Frem til arbejdet med forestillingen KASPAR har han været meget optaget af non-verbal kommunikation, nærmere bestemt hvordan individer overfører informationer hinanden imellem, samt af systemer og matematiske spørgsmål. 

 

 

 

FAKTA:

kaspar 1

 

Forestillingen er inspireret af historien om Kaspar Hauser, en outsider i det borgerlige samfund, der frygtede det ukendte og anderledes. Som barn og ung sad han indespærret i 16 år og var afskåret fra den sociale verden, indtil han atter vendte tilbage til civilisationen. Det er denne menneskelige isolation og fremmedhed der, sammen med sprogets magt til at styre vores opfattelse af os selv og andre, er på spil og undersøges i KASPAR. Det er mødet mellem mennesket og civilisationen, der er den røde tråd.


Bag KASPAR:
På scenen: Tomomi Yamauchi, Samuel Gustavsson og Troels Hagen Findsen
Tekst: Thomas Lihn
Koreograf: Imre Vass
Idé og Koncept: Miguel Pelleterat og Samuel Gustavsson
Scenografi og kostumedesign: Miguel Pelleterat
Lys: Tobias Stål


Info: Dansehallerne

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top