Sådan cirka noget i den retning kunne være essensen af prøveforløbet på 100 Likes. Seks unge dansere arbejder intenst med at skabe og finpudse de mange bevægelser, der skal blive til 100 Likes, som er navnet på Black Box Dance Companys kommende ungdomsforestilling, der både spiller på Bora Bora i Århus og Københavns Musikteater til april. Og koncentrationen er intens i prøvestudiet i Dansehallerne, den eftermiddag i februar jeg er inviteret forbi.

af Betina Rex (stud.mag.)


Idéen til forestillingen er kompagniets stifter og kunstneriske leder Mari Broli-Tanis, men koreografien er lagt i hænderne på den dygtige unge svenske koreograf Mari Carrasco, i tæt samarbejde med de unge dansere. For det er jo dem, det hele handler om. De unge. Og deres evige jagt efter anerkendelse. Efter at blive set, bemærket, kommenteret. Sagt i de sociale mediers lingo (jargon; red.). De unges jagt efter likes. Gerne i tusindtal. Og det er netop dét univers af tilkendegivelser og accept, som Marie og Mari sammen med danserne søger at gøre fysisk: at give en krop igennem dansen.

 

053-IMG 5195 100-likes
Foto: Lene Riggelsen, fra prøvesalen

 

Generations blik på sig selv
Mari og jeg overlader danserne i Maries kyndige hænder og fortrækker til stilheden ude på gangen for at snakke lidt mere om arbejdet med forestillingen. Som Mari så rammende formulerer det, så er de medvirkende dansere så unge, at de i høj grad er vokset op i en verden, hvor sociale medier, tablets og touchscreen har udgjort en indiskutabel og selvfølgelig del af deres liv, hvorfor inddragelsen af danserne i det koreografiske arbejde med forestillingen er alfa og omega.

Det tidsmæssige aspekt i produktionsprocessen har dog, som det jo så ofte er tilfældet med scenekunst, gjort, at Mari ikke har haft helt så megen mulighed for at arbejde med improvisation, som hun gerne ville. Så udgangspunktet i arbejdet har været at finde et kompromis imellem Maris koreografier og dansernes improvisatoriske arbejde ud fra disse og deres egne idéer. For de unge dansere er det et afgørende element i forestillingen. De er konkretiseringen af deres generations blik på sig selv og hinanden, og deres utrættelige ”on-line” liv, som forestillingen tager udgangspunkt i, og ikke mindst livtag med.  


Sociale medier under kropslig lup
Det er netop de allestedsnærværende sociale medier, som Marie og Mari i 100 Likes gerne vil sætte under lup. For, hvordan opleves sociale medier egentlig af de unge selv, og hvordan påvirker det deres liv og selvopfattelse? Det er spørgsmål som disse, der har været essentielle i skabelsen af forestillingen, og som sammen med mere konkrete koreografiske udfordringer à la: Hvordan danser man et ”login”, der har udfordret koreograf såvel som dansere, og afkrævet dem nogle fysiske ”svar”. Ved at få danserne til at danse deres oplevelser af livet i den digitale tidsalder, har Mari således bestræbt sig på at gøre det digitale konkret og kropsligt.

 

350


Mere menneske, mindre danser
Samtidig interesserer Mari sig også for det rent fysiske i vores digitale interaktion. Hvordan bruger vi egentlig vores krop, når vi chatter på Facebook, eller snakker på Skype. Dybt indsunket i det digitale univers er vi tilbøjelige til at glemme den krop, der holder vores hoved på plads foran skærmen. Men den er der jo, kroppen. Spørgsmålet er bare: Hvordan?

Det er på den måde både en helt konkret fysisk og en helt abstrakt mediebåret selvopfattelse, der bliver kropsliggjort i forestillingen. Mari gør også meget ud af at instruere danserne i, hvordan deres bevægelser skal være: ”som mennesker bevæger sig” og ikke abstrakte dansetrin. Hun søger efter de bevægelser, der rent faktisk bliver udført dagligt på ”livets scene”. Mere mennesker, mindre danser synes mantraet næsten at være. Det er ikke vilde benspjæt og høje spring, fordi de kan, men fordi det giver mening – fordi det kan kommunikere noget fra forestillingen til tilskuerne.

En skøn uprætentiøs attitude, der hænger tæt i luften i prøvelokalet, og som uden tvivl nok skal komme til udtryk i den endelige forestilling.  

 


FAKTA:

100 Likes
med Black Box Dance Company

En danseforestilling om bekræftelse og den evige stræben efter at blive set. Målgruppe: Unge fra 15 år

ÅRHUS:
Spillested: Bora Bora
Spilleperiode: 2. april 2014

Info: Bora Bora  


København:
Spillested: Københavns Musikteater
Spilleperiode: 6.- 8. april 2014

Info: Københavns Musikteater

 

100 Likes

Info: Black Box Dance Company
 

Forestillingen ”100 Likes” er en del af Københavns Musikteaters program SideScenen, der giver plads til, at unge lovende talenter kan vise deres personlige og eksperimenterende projekter for publikum i en professionel ramme.
Koreografi: Mari Carrasco
Idé og koncept: Marie Brolin-Tani
Musik: Henrik Munch
Dansere: Black Box Dance Company

SE også Lene Riggelsens billedserie fra prøvesalen 100 Likes i billeder

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top