Vi lever i et foranderligt samfund med uendeligt mange valgmuligheder, indtryk og virkelighedsopfattelser. Samtidig har omgivelserne stor betydning for, hvilken vej, vi vælger. Denne kompleksitet formår koreografikollektivet E.K.K.O. at visualisere i danseinstallationen P for PERCEPTION.

af Julie Eleanor Andersen (stud.comm. i journalistik)


Fem scener. Fem dansere. Fem forskellige udtryk. P for PERCEPTION er en forestilling, der viser, at ganske få forandringer i vores omgivelser kan ændre vores opfattelse af virkeligheden radikalt. En lille ændring i lys, lyd eller bevægelse kan gøre, at verden pludselig opleves helt anderledes.

 

perfection 1
P for Perfection. Koreografkollektivet E.K.K.O. Foto: Raphael Solholm


Flere virkeligheder
I P for PERCEPTION bevæger de fem dansere sig i hver deres (livs)bane under hele forestillingen. Omgivelserne omkring dem forandrer sig ved hjælp af fem forskellige lyd- og lysinstallationer. Ny scene. Nyt udtryk. Ny følelse. Det er grundskelettet i forestillingen.

På scenen er der først hvidt lys og lyden af en travl gade, som giver en følelse af hastværk. Danserne går i forskellige hastigheder. Scenen skifter udtryk ved hjælp af blåt og rødt lys til lyden af sangen ’Twilight in Hawaii’ af Audrey Robinson Archer. Danserne øger tempoet og løber nu i forskellige hastigheder. Deres hurtige bevægelser står i kontrast til musikken, der er rolig og hyggelig.

Lyset og lyden skifter igen. Denne gang et dæmpet, gulligt lys og lyden af susende vind. Forskellige stemmer lyder ud af højtalerne, og de fortæller en historie på flere sprog. Den handler om et barn, der finder sin far, som har fået et slagtilfælde. Historiens morale er klar. Vi alle skal dø en dag, fordi vi alle er af samme kød og blod – ”det var dengang, det gik op for mig, at far ikke er supermand. Vi skal alle dø”, lyder det ud af højtalerne. Danserne går i slowmotion, og stemningen er melankolsk og reflekterende.

Lys og lyd skifter. Der er et hvidt lys og klassisk musik, ’Piano No. 21’ af Wolfgang Amadeus Mozart. Igen er dansernes bevægelse i stor kontrast til musikken – de slæber sig langs gulvet, som var de tunge som bly. Det giver en følelse af mystik og tvetydighed.

Til sidst et gulligt lys og lyden af et tikkende ur. Igen lyder stemmer på flere forskellige sprog ud af højtalerne: ”Jeg går”, ”Vi løber”, ”Jeg sidder”, ”Du står”, ”Vi ligger”, ”Du springer”. Dansernes bevægelser matcher stemmernes konstateringer. De løber, går, står, sidder, ligger og springer. Det giver et rodet og forvirrende udtryk, og de mange og skiftende valg giver en følelse af rodløshed.

 

perfection 2
P for Perfection. Koreografkollektivet E.K.K.O. Foto: Raphael Solholm


Mange veje at gå
P for PERCEPTION afspejler det samfund, vi lever i. Et samfund som forandres i et hastigt tempo. Globaliseringen, individualiseringen og en generel velstandsstigning er blandt de samfundsændringer, som har gjort, at vi i større grad stiller spørgsmålstegn ved alt, der tidligere var en selvfølgelighed.

Ifølge en anerkendt, tysk sociolog, Ulrich Beck, har samfundets forandringer betydet, at vi i højere grad er blevet ’refleksive’. Vi undrer os over, hvorfor alt er, som det er, og det gør, at vi er blevet mere bevidste om, at alting kunne være anderledes.

Samtidig har bruddet med kollektive livsmønstre gjort, at vi alle, hver især, har langt flere muligheder for at vælge vores egen livsbane. Ligesom danserne i P for PERCEPTION, der vælger at gå i hver deres bane. Konsekvenserne er uendeligt mange valg og muligheder. Skal jeg gå eller løbe? Skal vi gå sammen? Skal du gå? Hvilken vej skal jeg gå? Der stilles krav til en konstant stillingtagen med dertilhørende risiko for at vælge forkert.

Men på trods af de mange valg og individualiseringen, så har omgivelserne stadig betydning for, hvilken vej vi vælger. Vi bliver stadig påvirket udefra. Dette viser de i P for PERCEPTION ved, at når danserne støder på hinanden, så ændrer de også deres vej og bevægelse. De går fra hurtigt løb til et øjebliks slowmotion. De går fra en retning til en anden. Og én ting ligger stadig fast: vi kommer alle til verden på samme måde og forlader den igen på samme måde. Vi er alle født og skal alle dø. Dét er det eneste, der med sikkerhed altid vil ligge fast for os alle.

 

perfection 3P for Perfection. Koreografkollektivet E.K.K.O. Foto: Raphael Solholm

 

 

FAKTA:

P for Perfection
med Koreografkollektivet E.K.K.O.

Spilleperiode: 4.-12. april
Spillested: Dansehallerne


Koreograferne Emma Nordanfors, Klara Elenius og Karina Dichov Lund står bag koreografikollektivet E.K.K.O., som er en platform, hvorfra de skaber forestillinger og projekter i fællesskab. E.K.K.O består af koreograferne Emma Nordanfors, Klara Elenius  og Karina Dichov Lund.

 
Bagom P for Perfection:
Dansere: Sanna Blennow, Moo Kim, Robert Logrell, Linda Reinered, Mikaël Orozco
Koncept og iscenesættelse: Koreografkollektivet E.K.K.O.
Lysdesign og scenografi: Raphael Frisenvænge Solholm
Kostumer: Marie Schulz
Lyddesign: Mikkel Gemzøe
Genrebetegnelse: Dans og installation

Info: Koreografkollektivet E.K.K.O.  

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top