Den 2. april optrådte den prisbelønnede flamencodanserinde Lakshmi Basile, La Chimi, i Lille Sal i Musikhuset i Århus. Hun optrådte sammen med en lille gruppe spanske og danske musikanter, blandt andet den unge spanske flamencosanger Juan Murube. Aftenens forestilling kaldte de Flamenco de Sevilla, og det var lige netop forskellige genrer indenfor den sevillanske flamenco, som vi blev introduceret til.

af Vera Løvø Giver (stud.mag.)


laksmi portrait
La Chimi. Foto: Alan Mattison

 

 

 

Stemningen var ganske afslappet. Der var intet program, ingen store optøjer. Kun et scenegulv med et par stole, mikrofoner og en cajun. Ind træder de fire musikanter, hvorefter den danske flamencoguitarist Poul Jacek Knudsen begynder at spille. De polyrytmiske håndklap pulserer afsted, idet den smukke Lakshmi Basile, La Chimi, bevæger sig rank og elegant ind på scenen.


Den maskuline
La Chimi er iført et kvindeligt jakkesæt, og håret er stramt sat fast i en knold i nakken. Den første dans er ganske enkel, med lidt trampen, lidt klappen og få men bestemte bevægelser. En maskulin flamenco må det siges at være. Polyrytmerne fra musikken fortsætter sin synkopiske tøffen-der-ud-ad, mens dansen foregår langsomt og nøjagtigt. Da denne koncise dans er færdig, forlader La Chimi dansegulvet, lige så stolt som da hun kom ind.


Efterfølgende forklarer Poul Jacek Knudsen, ganske uformelt, lidt om det vi lige har oplevet; om netop denne type flamencos særlige træk, som især er præget af det musikalske element i dansen.

 

laksmi 1alaksmi 1b
La Chimi. Foto: Alan Mattison

 

Den glade og elskelige
La Chimi træder atter ind på dansegulvet, den spanske guitar med sine mangfoldige spanske klange, Juan Murube med påstående, følsom og fortællende sang. Poul Jacek Knudsen fortæller om det det næste stykke musik, at det er en hyldest til Sevillas by og gader. At det er en hyldest og glædessang ses især i dansen, men også på La Chimi, der denne gang er klædt i en lys kjole med et klassisk flamencoslæb. Hun bærer et rosa tørklæde om skuldrene. Da musikken begynder, bevæger hun sig med større og blødere bevægelser rundt på scenegulvet, i cirkler, sparkende med fødderne, og med tørklædet dansende om sig i flotte mønstre. Det er en lang dans, der intensiveres mere og mere hen ad vejen, og til sidst, i klassisk flamencostil, bliver der stampet og klappet for alle pengene.

 

laksmi 3a
La Chimi. Foto: Alan Mattison


Den forførende og kvindelige
Poul Jacek Knudsen fører os gennem aftenens program ved kort at fortælle om de forskellige flamencostilarter, som de kommer omkring. Aftenens sidste dans blev der ikke talt så meget om, men udtrykket er stærkt – vi behøvede ingen ord.

Denne gang er det en sand femme fatale, der træder ind på gulvet. Det lange, tykke, mørke hår er løst sat sammen med et spænde; og kjolen flatterende for formerne. La Chimi danser i ånd med flamencoens forførende væsen. Hendes skarpe, dog bløde bevægelser, er meget dragende. Håret bliver løsere og løsere. Dansen bliver vildere og vildere. Til sidst kulminerer det i flamencoklap og stamp, så det er svært som publikum ikke at klappe med (det var der endda nogle, der gjorde).


laksmi 2b
Et lille stykke Sevilla

Efter det stående bifald sluttede gruppen ballet af med en klassisk flamenco-freestyle, hvor de fleste lavede en lille improviseret solosekvens. Stemningen var på sit allerhøjeste. Det var som havde nogen taget et lille stykke Sevilla og placeret det i Lille Sal i Musikhuset Aarhus. Og det er jo altid skønt, at man kan opleve sådanne optrædener – endda her i Danmark.

 

 

 

 

 


La Chimi. Foto: Alan Mattison

 

FAKTA:

Flamenco de Sevilla
med Lakshmi Basile ”La Chimi”

Spillede i Musikhuset Aarhus den 2. april.

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top