Der danses diamanter, så vi nærmest bliver blæst tilbage i sæderne af overvældethed. Vi krystalliseres af den overdådige scenografi og de unikke kostumer. På fortællende vis udføres koreografien af dansere, der gør det umenneskelige menneskeligt. Man tør næsten ikke blinke af frygt for at misse et af de mange unikke og dragende øjeblikke der bliver skabt.

af Amalie Mathilde Jacobsen (danseskribent)


Dansk Danseteater er på verdensturné med forestillingen Black Diamond. Skaberen bag er den firdobbelte Reumert-vinder Tim Rushton. Forestillingen lod sin verdenspremiere ske i Vejle Musikteater den 1.-2. maj og indtager Det Kongelige Teater den 9.- 11. maj. Herefter vil det udenlandske publikum i Kina, Thailand, Sydkorea, Australien, Polen, Tyskland og Norge blive inddraget i Dansk Danseteaters diamantiske univers.  

 

blach diamond 1
Black Diamond. Dansk Danseteater. Koreografi: Tim Rushton. Foto: Alan Mattison

 

Diamantens nuancerede væsen
Vi møder et mørkt scenerum, der indhylles i glitrende sølvstøv, som dansende daler ned og indtager sin plads på scenen. En væg af diamantformede kanter træder i karakter på bagscenen. Krystalliseringsprocessen er i gang og et univers af diamanter udfolder sig for os. Et kontrastfyldt univers, hvor en sort diamants nuancerede væsen og udtryk bliver fundamentet i forestillingen. Diamantens kontrastfyldte jeg vækkes til live i et gennemført sammenspil koreografi, scenografi, musik og kostume imellem.


Der fortælles
Koreografien fortæller i et sammenspil mellem rene naturlige bevægelser og bevægelser med en mere finurlig karakter. Historien eller historierne opstår, når danserne møder os og hinanden. Men hvad der fortælles har ingen patent på. Det er egentligt heller ikke sikkert, at den historie, der fortælles, kan fortælles med ord, men man er ikke et sekund i tvivl om, at der kommunikeres noget fra danserne til os. Disse øjeblikke opstår på unik vis i forestillingen. 

Især rammes jeg af en kvindelig danserinde, der forholdsvist tidligt i forestilling indtager gulvet i en solo. Hun bevæger sig med et nærvær, en styrke og en intimitet, der pludseligt bevæger sig helt ud over scenekanten og lige ind i snylten på mig. I mødet med to dansere udvikles hendes historie. Den bliver dybere og mere kontrastfyldt. På skift lader hun sin krop danse ind i armene på de to dansere. De griber hende og sender hende videre. Sekvensen tages et trin længere ud, og hun lader nu til nærmest at flyve fra den ene til den anden. Som var hun lavet af fjer, griber de hende i luften. Hun er vægtløs, og jeg bevæges. Men jeg er ikke i stand til at bruge ordet som forløsning eller forklaring på, hvorfor jeg bevæges. Jeg bevæges bare.

En finurlig sekvens bringer os fra en tilbagelænet position til en mere fremadrettet siddestilling. To danserinder har placeret sig længst fremme i et hjørne. De er alene på scenen, men sniger sig alligevel langt ud over scenekanten. Med kroppen danner de skæve, finurlige tegn til lyden af enkelte bip-sekvenser. De bliver til en karakter og en fortælling.


Dansernes eget fortællende jeg
I en introduktion inden forestilling blev vi publikum præsenteret for hele materialeudviklingsfasen, og de metoder Dansk Danseteater arbejder med. Danserne selv er en stor del af materialeudviklingen, og der må derfor være mere på spil og mere ’jeg’ i den koreografi, der udspilles på scenen. Fortællingerne opstår og rammer, fordi bevægelserne har taget udgangspunkt i dansernes eget fortællende jeg.

 

blach diamond 3Black Diamond. Dansk Danseteater. Koreografi: Tim Rushton. Foto: Alan Mattison


Introduktion før forestillingen
I introduktionen før forestillingen møder vi skaberen Tim Rusthon og danserinden Maxime-Jo Beck McGosh. I en stemning af imødekommenhed fortælles det, at diamantens kontrastfyldte væsen er hele inspirationskilden til Black Diamond. Det bliver hurtigt tydeligt for os, at ikke bare koreografien har sin inspirationskilde heri, men at kontrasten virkelig er et gennemgribende tema, der farver musikken, kostumerne og scenografien.

Lyden af forestillingen skifter løbende karakter med afsæt i musikstykker af Trentemøller, Alexander Balanescu og Philip Glass, mens unikke kostumer af Charlotte Østergaard skaber diamantvæsner, der drager os længere ind i forestillingens univers. Hertil står ligeledes det scenografiske skift, der sker imellem akt 1 og akt 2. Sammen bringer de en ny dimension til dansen og hele det billedlige univers, der udfoldes i Black Diamond. Kontrasterne bliver et gennemgribende og gennemført element i forestillingen.


AKT 2
Da scenetæppet løftes, bringes vi ind et skinnende sølvunivers, hvor diamantens lyse side er i spil. På samme måde har kostumerne indtaget et nuance-og farveskift fra det ellers tidligere kulsorte tema. Koreografien er langt mere skæv og finurlighedens bevægelser bliver dominerende. Især i mødet med to af diamantens væsener. De er begge ansigtsløse, men træder alligevel ud fra mængden. Igennem mærkværdige bevægelser får de skabt en personlighed. Men kostumets dækkende funktion danner alligevel en distance fra os, og de to væsener bliver enormt fremmedgjorte for os publikum. 

Deres historie bliver på en eller anden måde ulæselig. Men pludselig tager én af de ansigtsløse væseners fortælling en drejning. Da vi er fyldt op med mærkværdige bevægelser, pompøse kostumer og en kæmpe scenografi, fjernes det ellers ansigtsløse væsens maske og på forløsende vis træder en nøgen kvinde frem bag kostumet. Jeg husker øjeblikket som værende lydforladt. Alt opmærksomhed rettes mod den nøgne og sårbare kvinde. Hun træder stille frem mod os, mens hun indrammes af tæppets fald.

Salen fyldes med lyden af en klapsalve, der indtager en imponerende karakter. Den varer lige det ekstra, som kun helt unikke forestillinger kan fremkalde.

 

blach diamond 2
Black Diamond. Dansk Danseteater. Koreografi: Tim Rushton. Foto: Alan Mattison


Men kære læser…
… Black Diamond er en unik forestilling. At opleve den igennem ord ved at læse denne her tekst er ikke fyldestgørende. Den skal opleves og sanses på egen krop.

 

blach diamond 0
Black Diamond. Dansk Danseteater. Koreografi: Tim Rushton. Foto: Alan Mattison

 

 


FAKTA:

Black Diamond
med Dansk Danseteater

Black Diamond havde premiere i Vejle Musikhus, den 1.-2. maj

Spiller på Det Kgl. Teater den 9.-11. maj

 

 

 

 

 

Bagom Black Diamond

Koncept og koreografi: Tim Rushton
Indspillet musik: Trentemøller, Alexander Balanescu og Philip Glass
Medvirkende: Dansk Danseteaters Dansere
Lysdesign: Jacob Bjerregaard
Scenografi: Johan Kølkjær
Kostume Designs: Charlotte Østergaard

Info: Det Dansketeater

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top