Indfang flow på 60 sekunder. Denne udfordring kunne danse- og filminteresserede stille sig selv i forbindelse med 60secondsdance-konkurrencen, som Dansens Dag stod bag. Det kulminerede i en prisoverrækkelse i Cinemateket den 27. april. Og her fik vi set flow i ti forskellige udgaver.

af Maja Holtze (stud.mag.)


60seconds…hvad?
Efter at have set samtlige deltagere står det klart, ikke blot hvor bred dans er som koncept, men også hvor bredt dets rækkevidde er – hvor langt dansen når ud og antænder og favner mennesker, idéer og relationer derimellem. I virkeligheden er 60seconds ikke en dansekonkurrence, der fejrer trin og bevægelse, men en udveksling mellem mennesker der har noget på hjerte, hvor dansen så (i nogle tilfælde) er udtryksformen, man benytter sig af.

60secondsdance.dk
Konkurrencens ti finalister spændte vidt i deres fortolkning af flow: Fra en tissetrængende storbykvinde som måtte lade vandet i en elevator, til et kærestepar der udførte en liggende duet i en dobbeltseng, over pigen der prøvede at krydse vejen. Omkring manden der knækkede samtlige led i sin krop (godt hjulpet på vej af skræmmende lydeffekter), til tomblikkede, festende unge mennesker, over tre gamle damer på en bænk, som uden problemer sameksisterede med den unge mand der dansede omkring dem. Vi mødte også en ung kvinde, overdynget af forventninger fra omverdenen og sig selv, som flød omkring og indespærrede hende i en sky af ord. Og så var der de tre prisbelønnede fortællinger.


Højt niveau
”For hvert år stiger niveauet”, kunne Anna Krarup, projektleder for Dansens Dag, konstatere, da hun præsenterede de ti finalister. Og noget tyder på, at hun har ret: Vi blev i hvert fald introduceret til nogle yderst velproducerede, professionelle kortfilm, som langt hen ad vejen slår samtlige danseklip af banen, som undertegnede støder på i hverdagen.

I år var det sjette gang konkurrencen fandt sted, som kårer en andenplads, vinderen og for første gang i år, publikumsfavoritten.


Echo
Publikumsprisen gik til Echo af Nicola Balhuizen Hepp. I hendes film ser vi en ældre herre i minimalistiske, sorte omgivelser – sandsynligvis et teaterrum. Han krammer sine hænder om hinanden fra første sekund (vi har jo kun 60 at gøre godt med!), gnider sig i håndfladerne og kører dem dernæst henover sin skaldede isse. Kameraet panorerer rundt om ham, imens han følger med og forstærker sine bevægelser. Vi fanger et kort glimt af hans spejlbillede bag ham, som ligner en selvstændig person. Det var det måske også? Han strækker armene ud fra kroppen, fanger kameraet en kort stund med sit blik, og flyver videre rundt om sig selv. Skikkelsen i baggrunden gør det samme, men den er anderledes denne gang; mindre, smallere, yngre...? Den ældre mand stopper op og kigger sig selv i øjnene som barn Dansen tog ham tilbage.

 

 


Liquid Path
Andenpladsen gik til Liquid Path af Filomena Rusciano. Her kom Tivolis balletchef, Peter Bo Bendixen, på banen med en juryudtalelse, som var ganske interessant: Det barnlige, eventyrlige univers, Rusciano havde skabt ved at filme gennem et glas vand, mindede dem om menneskets livscyklus; om at vi fra vores skrøbelige fostertilstand fødes fra livmoderen og flytter nye steder hen. Juryens fortolkning afspejlede min egen: Skikkelsen på filmen flød ind og ud af vandglassets forvrængede ramme i en udefinérbar masse, og lignede til tider bare en klump, som sumpede rundt. En akvareltegning af et sprællemandslignende menneske blev animeret med i billedet og gav menneskemassen konturer, man kunne forholde sig til.

Men når man hørte fra Rusciano selv, som over en optaget Skype-session fik overrakt nyheden om sin andenplads, var det et anderledes udgangspunkt, hun havde: ”I wanted to remind about the migrant crossing in the Mediterranean Sea”, forklarede hun. “…and tell about the mixed feelings of migrants, such as hope and worry”.

Det er altså interessant at se, hvilke to forskellige historier 60 sekunders bevægelse, filmet gennem et glas vand, kan afstedkomme. Validiteten af tolkningerne må være lige stor, for der fandtes ingen endegyldig sandhed om, hvad man skulle tage med sig fra oplevelsen. Det ville da i hvert fald være en hel ny type udfordring, at slå det fast på 60 flygtige sekunder.

 

 


Parkinson
Vinderen af 60secondsdance-konkurrencen var finske Jukka Rajala-Granstubbs Parkinson – med særlig tryk på Son. Her havde instruktøren nemlig slået sig sammen med sin parkinson-ramte far, der i første omgang havde grint af forslaget om at lave en dansefilm, men som dernæst tog opgaven vældigt seriøst, fortalte Rajala-Graanstubb over Skype.

Vi ser far-Graanstubb på en iskold, gold mark, med et tyndt snedække. Her står han uden trøje på i grove arbejdsbukser. Hans højre hånd hviler på hans overkrop, men vil ikke ligge stille, og bevæger ufrivilligt hans hud i bølgende små ryk. Han løfter hånden ud fra kroppen og knytter den. Et tegnsprog jeg ikke kan være med på, men som stadig rører noget i mig. Det er helt simple bevægelser, men konteksten: hans historie uden ord, den nøgne hud i det iskolde vejr og det intense blik betyder noget, set i relation til sygdommen man introduceres til ved filmens titel.

Peter Bo Bendixen noterer, at de stakkato og krampagtige bevægelser minder om en mangel på flow, som Parkinson-patienter oplever det, og at hudens skiftende farvenuancer bliver til dans.

Den midaldrende mand på marken placerer hånden på hjertet, og en anden, yngre hånd lægger sig ovenpå, og varmer med. Denne forening af hænder og generationer; omfavnelse; samhørighed og kærlighed imellem dem, klippes der ind og ud imellem i filmen. Han er ramt af en sygdom, men han er ikke alene – i mere end en forstand. På Skype fortæller instruktøren nemlig om sygdommens arvelighed, og at han kunne være ”next one in line”. Flow ser han som den tilstand, man befinder sig i, i øjeblikket, og intentionen var at kommunikere de følelser, de havde. Rajala-Graanstubb fortæller, hvordan filmen har ændret deres forhold drastisk: De taler mere åbent og ærligt med hinanden nu end nogensinde før.

Og det må da om noget være den største belønning at få ud af sin deltagelse i 60secondsdance. Selvom førstepræmien på 1.500 euro betyder, at han nu kan klæde sin far på til det finske vejr, griner han.

 

 


Tænk
Tænk at man kan nå at få så mange historier fortalt – på kun 10 x 60 sekunder.


Ekstra: Aux limites de la scène
Som ekstra bonus ved prisoverrækkelsen i Cinemateket viste de den canadiske film Aux limites de la scène af instruktøren Guillaume Paquin.

Dokumentaren går tæt på de tre Montreal-baserede koreografer, Virginie Brunelle, Frédérick Gravel og Dave St-Pierre, der med stort mod sætter spørgsmålstegn ved, hvad dansen kan og må – og som i deres egne værker overskrider grænser. Filmen er en mosaik af interviews og uddrag fra deres forestillinger. Vi møder en ny generation af koreografer, der redefinerer grænserne for moderne dans i grænselandet mellem teater, performance og dans.

aux limites canada

Medvirkende: Virginie Brunelle, Frédérick Gravel, Dave St-Pierre
Canada, 2012
DCP, 52 min.
Engelske undertekster

 

 

 

 

 

 

 

 

FAKTA:

60secondsdance.dk 2014
Dansefilmskonkurrence arrangeret af Dansens Dag.

De Top 10 nominerede film var:
Liquid Path af Filomena Rusciano (andenpladsen)
Cracks af Alex Pachón
Echo af Nicola Balhuizen Hepp (publikumsprisen)
Cántico af Flako Rojas
Piss af Mika Ailasmäki
Parkinson af Jukka Rajala-Granstubb (vinderen)
Xiuxiuejar af Pere Joseph Vilaplana
Scenery Of Life af Nikola Nikodijevic, Jaksa Nikodijevic
More than you think af Vanessa Michielon, Jacopo Landi
Black & White af Jacob Stage

Se Top 10 filmene

Se Top 30 filmene


Info
Top 10-filmene blev vist på skærmene i Dansehallernes foyer den 28. marts-29. april 2014 i caféens åbningstid.


Her blev filmene vist:
Nikolai Kunsthal
Nikolaj Plads 10, 1067 København K

KUNSTEN Museum of Modern Art
Kong Christians Allé 50, 9000 Aalborg

Aaben Dans
Filmene vises på gågaden i Roskilde

Trinitatis Natkirke
St. Kannikestræde 8, 1169 København K

Verdenskulturcenteret
Nørre Allé 7, 2200 København N - NB: den 18. maj

SceneAgenturet
Godsbanen, Skovgårdsgade 8, 8000 Aarhus C

Balletskolen
Den Røde Plads 4, 7500 Holstebro

Kalundborg Bibliotek
Lundevej 42, 4400 Kalundborg

Kultur og Bibliotek
Havnegade 6, 5500 Middelfart

Brønderslev Bibliotek   
P.N. Jensens Plads 5, 9700 Brønderslev

Baltoppen Bio
Baltorpvej 20, 2750 Ballerup

Koldingbibliotekerne
Slotssøvejen 4, 6000 Kolding

Svendborg Bibliotek
Svinget 1, 5700 Svendborg

VIA University College
Læreruddannelsen og HF i Nr. Nissum
Svinget 5, 7620 Lemvig

Biffen (Aalborg)
Teglgårds Plads 1, 9000 Aalborg

Det Grønlandske Landsbibliotek
Postbox 1011, 3900 Nuuk

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top