Inspirationen fra det fortidige er drivkraften bag Anders Christiansens kommende forestilling MULD. Den fortid, der ligger under overfladen og på sin egen uhåndgribelige måde påvirker vores opfattelse af omgivelserne, hvad end vi kender til den eller ej.

af Betina Rex (stud.mag.)


Han lægger sit øre helt ned mod jorden.
Han kan høre generationerne sukke nede fra dybet.
Han kan høre hærene trampe over Europas jorde.
Han hører hvisken om prægtige konger og afbrændte marker.

 

muld 2

MULD af Anders Christiansen. Foto: Christoffer Askman


Jeg mødtes med Anders Christensen i Dansehallerne et par uger før premieren på hans kommende forestilling MULD. Til en afslappet og spændende snak om arbejdet med at skabe netop denne forestilling om fortiden og dens indvirkning på nutiden og fremtiden.

På mit spørgsmål om, hvordan forestillingen forholder sig til og arbejder med fortiden, fremhæver Anders Christensen selv opvæksten i Ringsted, den historiske kongeby midt på Sjælland, som et væsentligt element for forestillingen. I en dansabel, symbolsk betydning. Ikke som en beretning om byen, men som et fysisk filtreret billede på den muld, Christiansen selv har sat sine spor i og er blevet mærket af.


Fælles referenceramme
MULD er blevet til i samarbejde med komponisten Jørgen Teller, der har skabt kompositioner for elektrisk sologuitar og et elektronisk lydlandskab til MULD samt Lise Klitten, der har stået for kostumedesignet og har lavet den scenografiske installation. Begge er de gamle kollegaer, med hvem Anders Christiansen føler en kunstnerisk tryghed. Særligt i samarbejdet med Lise Klitten ser han en givende mulighed for at benytte sig af deres fælles oparbejdede referenceramme, der gør det muligt at arbejde videre med tidligere idéer, der endnu ikke har fundet vej ind i en forestilling. Så på den led spiller fortiden også i arbejdsprocessen en meget konkret rolle for MULD.

 

muld 3

MULD af Anders Christiansen. Foto: Christoffer Askman

 

Athen som horisontudvider
I forbindelse med arbejdet med forestillingen fik Anders Christensen lejlighed til at opholde sig på Det Danske Institut i Athen. På en og samme tid en by og en kulturel referenceramme, han selv følte var en mangel i hans almene dannelse. Opholdet fletter sig på sin vis ind i udviklingen af forestillingen, uden at man kan sætte en finger på direkte, hvordan det kommer til udtryk i det endelige værk. Med Anders Christiansens ord, så er det svært at vide, hvad det er, det ender med at gøre ved én, når man tager ud for at udvide sin horisont. Og det er jo på sin vis netop det horisontudvidende ved en rejse.


MULD, ikke jord
Processen med at skabe MULD har været en lang affære for Anders Christiansen, der har haft projektet på tegnebrættet on-off i løbet af de seneste par år. En arbejdsform, der på sin vis også afspejler, hvordan intentionen med MULD er at vise, hvordan det, der er gået forud, altid er en del af nutiden. Måske ikke synligt for det blotte øje, men netop i bevægelsen og bevægelserne. Hvilket er, hvad Christiansen ønsker at konkretisere gennem dansen.

Ordet muld er da også alt andet end tilfældigt valgt, da det netop er de sprogligt kulturelle betydninger, der knytter sig hertil, som eksempelvis "den fædrende muld" eller "den danske muld", der giver ordet en anden historisk tyngde end fx det mere nøgterne "jord". Det er historien, som "jorden" rummer og giver videre til os, der betræder den, som MULD iscenesætter.


Ritualer
På spørgsmålet om, hvorvidt MULD adskiller sig fra Christiansens tidligere forestillinger, svarer han lidt forsigtigt, at forestillingen måske er mere performance inspireret, mere minimalistisk i sit udtryk. Forestillingens opbygning er dog som meget af hans tidligere arbejde inspireret af det rituelle. Af en forestilling forstået som et ritual, som performer og tilskuer gennemlever sammen som en form for kunstnerisk bearbejdelse af verden.

Overraskelsesmomentet ved en nyskabt forestilling skal ikke spoleres her, så jeg vil nøjes med at understrege, at Anders Christiansen i MULD uden tvivl får gravet dybt i fortidens hemmeligheder og sat mere end fodspor på scenen.

 

muld 1

MULD af Anders Christiansen. Foto: Christoffer Askman

 

 

FAKTA:

MULD
af (stillleben)/Anders Christiansen


LÆS også Maria Grosz' store fødselsdagsinterview med Anders Christiansen i anledning af hans 50 års fødselsdag.

 

MULD spiller:

København
Dansehallerne, den 20.-23. + 26.-30. aug. 2014 (tirs-fre: kl. 20; lør: kl. 17)

Aarhus
Bora Bora, den 16.-18. sept. 2014 (kl. 20)


Info:
Dansehallerne  
Bora Bora  

Anders Christiansen   og på Facebook


”Det er en verden besjælet af fortid, jeg laver en solo om. En idé om, at verden ikke kun er nutiden lige her og nu, men også det vi kan huske eller har fået fortalt. Og det vi kan finde ud af ved gå i arkiverne, ved at grave i jorden, eller blot ved at se os omkring og kigge godt efter. Vores nutid bygger på fortiden.”
(Anders Christiansen)

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top