Når havfruen Ariel er smuk, tropefisken Tumle er sød, krabben Sebastian er en helt, og Prins Erik vælger den rigtige prinsesse til sidst, så kan det ikke gå galt, og det gør det da heller ikke i Fredericia Teaters opsætning af Disneys musical Den lille Havfrue.

af Torben Kastrup (cand.mag.; journalist)

 

havfrue 1
Ensemble. Foto: Søren Malmose

 

Ikke et ord om olieudslip, plastic-suppe og overfiskeri. Havet er rent og fyldt med farverige fisk og andre havdyr, der lever fredeligt på et klokkeklart koralrev. Her er ingen farlige invasive arter eller en truet biodiversitet. Herskeren i dette idylliske undersøiske rige er ikke en hvid haj, men Kong Triton, hvis yngste datter Ariel er en yndig havfrue med en berusende skøn stemme. Kun én ting frygter den magtfulde Kong Triton. Menneskene. Han advarer sin nysgerrige lille havfrue-datter mod de tobenede oppe på landjorden, fordi han tror, de har slået hans kone ihjel. Men det viser sig dog, at det er hans egen magtliderlige søster, som har ekspederet havdronningen af vejen. Denne onde faster Ursula, i skikkelse af en stor, spruttende blæksprutte, er det eneste onde, som den lille havfrue møder, inden hun får sin prins og et stort jordisk kongerige.

Det lyder unægtelig ikke som den sørgmodige historie, vi kender fra H.C. Andersens eventyrsamling. Men det er det heller ikke, det er Disneys sukkersøde udgave af Den lille Havfrue. Så det er klart, at man ikke skal møde op med sine fine litterære følelser eller et medlemskort til H.C. Andersen Selskabet, når man indløser billet til Disneys fortolkning af Den lille Havfrue. ”Take it or leave it”! Det er Disney, det er letbenet og pænt og har intet med H.C. Andersens melankolske og psykologiske eventyr at gøre. Accepterer man det, er musicalen Den lille Havfrue morsom, flot og velsunget underholdning for hele familien.

 

havfrue 2a         havfrue 2b
(øverste billede): Kristine Yde Eriksen (Ariel), Tim Schou (Tumle), Peter Jorde (Kong Triton), Max-Emil Nissen (Sebastian).      
(nederste billede): Kristine Yde Eriksen (Ariel), Max-Emil Nissen (Sebastian).     

Foto: Søren Malmose

 

Dans på havbunden
Musicalen har masser af dans koreograferet af amerikanske Lynne Kurdziel Formato, som også er forestillingens instruktør. Hun får fisk, skaldyr, snegle, søpølser og alle de andre havdyr til at danse til musicalens største hit. I sangen Havet er skønt skaber kapelmester René Bjerregaard Nielsen sammen med sit orkester en medrivende karnevalstemning med calypsorytmer, som får selv publikum til vugge med.

Illusionen om at befinde sig under vand er flot løst af scenograferne Anders D. Jensen, Jens Frausing og Marie Jørgensen, som gør brug af laserlys og en stor LED-skærm som bagtæppe. Skærmen bliver dog en smule kedelig, når handlingen foregår på land, og Prins Eriks mægtige slot blot er et fladt billede på en skærm. Her mangler scenograferne et tredimensionelt modspil til deres skærmbilleder.


Dansk Disney
De tider er forbi, hvor sangere og dansere skulle hentes i udlandet, når danske teatre ville sætte musicals op. Nu har Danmark dem selv, takket være Fredericia Teater og Det Danske Musicalakademi, der sprøjter stjerner ud. Alle hovedrollerne i Den lille Havfrue synges af musicalartister, der er uddannet på Musicalakademiet i Fredericia. Kun Peter Jorde, der spiller Kong Erik og Tim Schou, der agerer den generte fisk Tumle, kommer ikke fra musicalfabrikken i Fredericia.

Alle gør det godt på scenen. Når Kristine Yde Eriksen sidder drømmende på sin sten, ligner hun til forveksling Edvard Eriksens havfrue henne på Langelinie. Sara Gadborg er rap i kæften som blæksprutte-monstret Ursula. Søren Scheibye er den pralende måge Skralde, mens Christian Lund er sikkerheden selv som Prins Erik. Og Max-Emil Nissen er helt uimodståelig, som den charmerende røde krabbe Sebastian, der tager alt med højt humør, selvom han tit kommer i knibe. Endelig er der Mads Æbeløe Nielsen, der som kokken Chef Louis danser sensuel kinddans med fiskene, før han damper, steger og braser dem. Og skænker kongeligt Chateau de Cayx til.



havfrue 3b

Mads Æbeløe Nielsen (Chef Louis). Foto: Søren Malmose


Talent for tekster

Det er samme Mads Æbeløe Nielsen, der sammen med Thomas Bay har oversat Disneys Den lille Havfrue til dansk. Takket være deres moderne, kvikke og sjove tekster flyder musicalens sang og tale, for nu at bruge et sprogligt billede fra vandelementet, som musicalen selv er herligt fuld af. De to herrer har virkelig talent for tekster.


Og med Den lille Havfrue viser Fredericia Teater igen, at det har sans for opsætte moderne musicals. Tidligere satte teatret med stor succes Aladdin op, hvad bliver mon det næste?

 

 
havfrue 3a

Max-Emil Nissen (Sebastian). Foto: Søren Malmose

FAKTA:

Den lille Havfrue
med Fredericia Teater

Spiller på Fredericia Teater den 28. aug. – 1. okt.

Spillede på Operaen i Kbh den 17. juli – 17. aug.

 

Info: Fredericia Teater

Koreografi og iscenesættelse: Lynne Kurdziel Formato
Scenografi: Anders D. Jensen, Jens Frausing og Marie Jørgensen
Kapelmester: René Bjerregaard Nielsen

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top