Fotoudstilling. En stillestående historie om bevægelse i Silkeborg Bad.

af Marianne Ilum Sørensen (stud.mag.)

 

bugge silkeborg 2
Foto: Ingrid Bugge

 

Man går igennem et larmende og eksperimenterende univers i Silkeborg Bads Jorn udstilling, og åbner døren til en lille entré, ind til Ingrid Bugges udstilling. I entréen hænger fine små fotografier i blå nuancer, der udstråler en indre ro, der er i skarp kontrast til den a-rytmiske larm fra Jorn universet. Således præget af noget helt andet går man ind i et underjordisk eventyrunivers i selskab med Ingrid Bugges billeder.

Det står klart fra starten: stemningen på Den Kongelige Ballet er noget ganske særligt. Det er svært at forestille sig mange andre steder, hvor man kunne fange så mange eventyrlige kroppe, kostumer, lys og stemninger. For mig at se har Ingrid Bugge fanget en essens af bevægeligheden gennem sine manipulerede billeder. Jeg skal ikke gøre mig klog på hendes teknikker, men de virker til perfektion i disse billeder. Det føles, som om man bliver vidne til spring i tiden, som ser man skygger af fortidens dansere i samme rolle, som spilles i dag.

 

bugge silkeborg 1
Et Folkesagn. Den Kgl. Ballet. Foto: Ingrid Bugge


Et Folkeeventyr
Især fascineres jeg af billederne, der er taget fra riggen. De viser balletten set fra snoretrækket, hvilket er en helt ny vinkel. Men det virker! Man ser en kropslig fortolkning, der er tydelig fra alle vinkler. I et billede fra ”Et Folkeeventyr” ser vi mange dansere, der er klippet sammen. Mange er i uhyggelige kostumer, og det føles som at stå og kigge på underverdenen. Men over dem, som dansende på et tyndt lag glas, er en ballerina. Hun er i en større proportion, centralt placeret, og anderledes yndig. Mere som i et smukt eventyr. Det er som om, hun kan betragte de andre oppefra, mens de for deres part ikke ser hende. Til gengæld er det underlag, der bærer ballerinaen så skrøbeligt, at man kan frygte, at hun falder ned. Dette billede er så forunderligt lavet, at fokuserer du på ballerinaen, så kan man mærke resten af billedet ligesom flytter sig. Men fokuserer du på de andre scenarier, så står alt bare fast, og danserinden står tydeligere frem end resten.


Kameliadamen
I den store sal suppleres billederne fra Kameliadamen af en fantastisk udsigt over Ørnsø. Det er kroppens yndefulde linier, hvor fokus er på det vertikale i samspil med den mere ustrukturerede natur. Jeg ville dog ønske, at billederne kunne have hængt således, at man så begge dele på samme tid. Især fordi kombinationen er fantastisk godt tænkt, men ødelægges en smule af at man ikke kan få begge dele med i samme blik. Der dannes dog et større overblik, når man ser panoramarummets udstilling fra 1. sal.


Som hvis man så en danser på scenen
Der er dog et par smuttere i rammerne omkring udstillingen. Da jeg så den, var det billede jeg har beskrevet ovenfor mast inde i et hjørne, efter en trappe og et piano der var stuvet af vejen. Selve billedet hang på hvad der må have været en foldedør, eller en ufærdig væg. Den store panoramasal og 1. salen er super flotte og gennemtænkte, så det var ærgerligt, at de flotte værker fra ”Et Folkeeventyr” ikke var tænkt ind i helheden.

Som helhed er udstillingen dog meget smuk. Det er lykkedes Ingrid Bugge at fange kroppens vitale og dynamiske bevægelser på en sådan måde, at billederne ikke virker stillestående. Hele tiden er der en ny bevægelse, en ny retning at bevæge blikket efter, præcis som hvis man så en danser bevæge sig på scenen. Men her er der alligevel en følelse af at bevæge sig i en suspended tidslomme, hvor man i slowmotion kan bevæge sig ind og ud af forskellige tidsperspektiver. Lidt som når man betragter billedkunstneren Otto Frellos billeder. Ingrid Bugge har skabt et fantasiunivers, et ganske særligt univers, der fanger sjælen i Den Kongelige Ballet.


bugge silkeborg
FAKTA:

Ingrid Bugge: Ballettens Indre Rum

Fotoudstilling i Silkeborg Bad indtil 7. sept.

Gennem mere end et år har den danske fotograf Ingrid Bugge fulgt Den Kgl. Ballet bag kulisserne under balletdansernes øvelser. Der optog hun 50 frapperende billeder af dansens verden, fra helt små op til to meter høje formater. Hun zoomer ind på detaljer og redigerer sine fotografier, så betragteren står overfor en slags essens af dansens væsen, rummende stor skønhed.

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top