Copenhagen Summerdance 2014. Dansk Danseteater med internationale gæster. Uddrag af Carmina Burana og Black Diamond, begge af Tim Rushton, var på programmet, sammen med koreografier af Christopher Wheeldon, Marie Brolin-Tani, Örjan Anderson, Alessandro Souza Pereira og Fabio Liberti. På gæstelisten til jubilæet var mandskoret Kovcheg fra Sankt Petersborg, Norges National Ballet, Black Box Dance Company samt dansere fra brasilianske Ballet Jovem.

af Anneli Olesen (kulturformidler; kunstner)

 

politi 7
Dansk Danseteater - Copenhagen Summer Dance. Foto: Bjarke Ørsted


Under åben himmel i Politigårdens cirkelrunde friluftstag blinker stjernerne om kap med stjernerne på scenen. Danserne fra Dansk Danseteater, Black Box Dance Company, Norges National Ballet og brasilianske Ballet Jovem, samt som ekstra krydderi mandskoret Kovcheg fra Skt. Petersborg. Denne internationale besætning skabte denne fyrrige, dramatiske, humoristiske, futuristiske og skøre forestilling. Forestillingen var også fejringen af 10 års moderne dans i Politigården.

 

politi 5
Dansk Danseteater - Copenhagen Summer Dance. Foto: Henrik Stenberg


Dans i Politigården
Der er en skæv, melankolsk, idiotisk og forfinet linje og puls i forestillingen.

Koreografierne er flettet sammen over det rituelle, futuristiske og skøre i menneskets natur og fortidens og fremtidens teknologiske stammekultur.

“Backwards” med Stefanos Bizas og Alba Nadal indledes med en stille pas de deux til tonerne af vindens stilhed og sagte hvin fra rutschebanen i Tivoli og ”Sarabande” af Bach. Det hele og naturlige menneske i graciøse og blide bevægelser.

Dramatisk og skørt som et Kvium maleri afløses de af Dansk Danseteaters ”Carmina Burana”. Ind på scenen hopper en skikkelse baglæns. En mand iført grå kjole. Ærmerne er løse og holdes i hånden, dinglende som var de lavet af gummi. Kroppen hopper ukontrolleret rundt med lallende bevægelser. Hovedet ruller rundt i spastiske rotationer, øjnene stirrer dumt ud under øjenbrynene. Idiot. Tre lallende skikkelser kommer op på scenen. Og der udspilles en sand humoristisk og tosseglad danseforestilling til den storslåede musik fra Carmina Burana. Kjolerne minder om løse spændetrøjer, der slasker rundt om de ledløse og tossede hofter og kroppe. Skæve groteske smil og mimik af galskabens dobbeltbillede.

Det russisk mandskor Kovcheg kommer langsomt ind foran scenen, mens de synger ”Council Preeternal” af P. Chestnokov. Deres stemmer spærrer igen tosserne inde med deres smukke, dybe og melankolske sang.

Herefter springer vi i tid. ”Black Diamonds” futuristiske univers. Til minimalistiske violintoner af Alexander Balanescu “ Empty Space Dance“ danser mennesket ind i en teknologisk fremtidsverden. I en skarp grafisk s/h science fiction verden. Iklædt smukke diamantglinsende sorte og grå plissererede bukser og sorte skjorteveste undersøges nye ritualer og menneskelige relationer. Bevægelserne er modsat tossernes, mere mekaniske.

Vi bliver i stammekulturen og fortidens ritualer. ”Rites” med Black Box Dance Company bevæger sig tilbage i tiden til Brasiliens ritualer, religioner og stammekulturer. Her er ”Black Diamonds” totale modsætning. Dansernes organiske dans, rytmiske pulsslag og jordfarvede grove kostumer tilsat heftige trommer. Der danses i ekstase i bølgende bevægelser, og de bølgende bevægelser forplanter sig som spøgelsesskygger på de røde fløjlsgardiner og søjlerne i Politigården, som gør danserne magiske, og man tænker på åndemanere og junglens urkraft.

 

politi 1
Dansk Danseteater - Copenhagen Summer Dance. Foto: Henrik Stenberg


PAUSE – kaffe og snacks i presseloungen

 

politi 2
Dansk Danseteater - Copenhagen Summer Dance. Foto: Henrik Stenberg


To divaer i røde fløjlskjoler sidder koket på scenekanten. De fniser, griner, flirter og blinker frækt mod publikum, især det mandlige. Vurderer dem frækt og skriger af grin. Lårklaskende af grin. Hysterisk. Ind fra højre kommer der pludselig en danser hvinende og skrigende med et flagrende rødt brus af en fløjlskjole og en af de russiske sangere springende efter sig. Hun løber ind foran på scenen og fra højre kører en af sangerne ind på en Segway, mens han synger “Toreadoren” af Bizet.

Dansk Danseteaters nye danser Lucia Pasquini danser en ny solo af Tim Ruston, og hun har en graciøs fin humoristisk stil, når hun flirtende danser med et frækt glimt i øjet i sin flagrende røde kjole med koret som akkompagnement.

”Carmina Burana”. En kvinde eller mand, man er lidt i tvivl. De flagrende brune klæder og det lange krøllede vilde hår dækker over ansigtet, så man ikke aner, om det er det ene eller andet køn. Hun falder, kravler, kryber, kæmper for at komme op. Dødskamp, afmattet forkrøblethed eller galskabens mørke side. Så er hun stille. Andre tosser kommer ind på scenen, løfter hende op og lægger hende på bagscenen. Tosserne danser deres egen idiotiske skyggesidedans, mens de messer de skøres lyde.

Dirk Weyershausen og Clair Constant fra Norges National Ballet danser en klassisk ballet pas de deux til ”Arc-En-Ciel” af Gyorgy Ligeti. Et pianostykke med knækkede toner. Ulig den moderne dans, danses her med balletsko. Blot er der en tvist i denne klassiske solo som på mange måder besidder ballettens ynde og graciøse stil – men så knækker billedet: Der er et underliggende skævt drama og et melankolsk skær over dansen med det blå gulv og de afbrækkede bevægelser midt i det yndefulde. Her lurer skyggesiderne igen og snerten af det bagvendte i mennesket.

Dansk Danseteaters dansere kommer på scenen i futuristiske korte læderkostumer. En enkelt danser skiller sig ud, han har bar overkrop og er ligesom ikke en del af gruppen. Står lidt udenfor og betragter gruppen. Til et hårdt pumpet teknomix af Trentemøller. Der danses en robotagtig koreografi. Robotterne og teknologien overtager fremtiden og overmander menneskeheden. Vores ritualer og stammer forandres i et nyt verdensbillede. Mennesket søger efter nye grænser, og nye stammemønstre opstår.

Med ”Black Diamond” afsluttes dette års Copenhagen Summerdance og en markering af 10 år med moderne dans i en af Københavns smukke og mest markante bygninger.

Det koreografiske program var båret af en gennemgående puls af humor og melankoli med et skævt perspektiv på menneskets ritualer og for- og fremtidige eksistens.

Uden at kravle rundt i for mange verbale og visuelle floskler, vil jeg blot sige “smukt, fremragende og dejligt idiotisk”. De kan det hele, Dansk Danseteater og deres kompagni af supergode internationale dansere. De mestrer både det smukke og graciøse, samtidigt med at de formår at vende vrangen ud på sig selv og vise menneskets skyggesider. Skønhed og grimhed...

 

politi 3
Dansk Danseteater - Copenhagen Summer Dance. Foto: Henrik Stenberg

 

FAKTA:

Copenhagen Summerdance 2014
11.-17. august 2014 i Københavns Politigård arrangeret af Dansk Danseteater


Koreografer:
Tim Rushton
Christopher Wheeldon
Marie Brolin-Tani
Örjan Anderson
Alessandro Souza Pereira
Fabio Liberti

Medvirkende:
Dansk Danseteater
Mandskoret Kovcheg fra Sankt Petersborg
Norges National Ballet
Black Box Dance Company
samt dansere fra Ballet Jovem, Brasilien


Info: Dansk Danseteater og Copenhagen Summer Dance Festival 2014

 

 

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top