Politikens teateranmelder Monna Dithmer samtaler med Samuel Gustavsson og de andre performere omkring tilblivelsen og arbejdet med forestillingen KASPAR.

af Anneli Olesen (kulturformidler; kunstner)

 
Hvad er det I vil fortælle med forestillingen KASPAR?
Forestillingen er et eksperiment, hvor vi afsøger en verden uden sprog og kommunikation.

Hvorfor bruger I sproget så meget?
På mange måder undersøger vi, hvad mennesket og kroppen kan uden ord, men er på den anden side også nødt til at bruge sproget for at fortælle. Eller forklare det fysisk. Sprog formidler, hvad kroppen ikke kan.

Hvorfor Kaspar Hauser?
Myten om Kaspar Hauser har altid fascineret kunstnere igennem tiden. Hele myten og historien om ham, om det er rigtigt eller blot en opdigtet historie. Hvad sker der med et menneske, som er isoleret fra omverdenen, som ikke har noget sprog eller kenskab til den omkringliggende verden eller omgang med mennesker. Fortællingen lever og findes i alle civilisationer. Dét at være isoleret.

Hvorfor?
Det er et spørgsmål om vores væren i verdenen. Hvordan man definerer sig som menneske.

Hvordan har I arbejdet med forestillingen?
Vi har samarbejdet alle tre i skabelsen af forestillingen. Og meget er improviseret frem undervejs. Vi har afsøgt bevægelser fra ikke at kunne bevæge sig til at kunne gå. Det at rejse fra ingenting til noget, når man ikke ved, hvad man kan.

Vi begyndte med ord og arbejdede senere hen videre i totalt mørke. Faktisk i tre ugers mørke. Det var ekstremt spændende at se, hvordan det påvirker os som mennesker, og hvordan det som skuespiller er at arbejde i mørke. Vi har arbejdet en del med lyde, og dét at være fortabt i mørket.

Hvordan reagerer publikum i mørket?
Publikum er meget forskelligt i mødet med mørket, og de reagerer meget forskelligt fra forestilling til forestilling. Nogle fniser. Andre tænker, at det er et teknisk uheld. Nogle bliver usikre og bange, når der går så lang tid, før lyset tænder. Vi oplever, at vi er i samme rum, for alvor. Der er ikke en adskillelse mellem os og publikum. Og man bliver opmærksom på lydene i rummet. Nogle får ubehag.

Men det er relevant for historien, idet Hauser levede i isolation, i mørke. Den oplevelse vil vi gerne give videre til publikum. Derfor har vi også valgt, at der ikke er musik, kun lyd. Man skærper sanserne i mørket og får et helt andet sprogudtryk og en anden måde at kommunikere på i mørket. Man kan sige stilhed i lyde. I mørket kommunikerer man på en anden måde med omverdenen.

Hvad med scenografiens symbolik?
Scenografens idé var at skabe efterladenskaber af en civilisation, i det fragmentariske rum. Miguel har fundet alt til scenografien blandt storskrald i København. Det skulle være autentisk, ikke nye materialer. Fragmenter af Kaspar.

Er forestillingen nycirkus eller dans?
Det er ikke nycirkus, det er mere en performance danseforestilling. Nycirkus er også mange ting. Så det er svært at definere forestillingen ud fra det.

I scenen hvor Tomomi Yamouchi giver jer kommandoer. Improviserer I der?
Det er ren improvisation. Tomomi skaber ved hver forestilling nye kommandoer og ofte så absurde, at det ikke kan lade sig gøre. Enten kan man, eller ikke. Specielt lige dét med at hive en babyelefant ud af øjet…

Hvorfor er der tre performere på scenen?
Der er én Kaspar, og dem der spiller omverdenen. Eller der er tre Kaspar’er på scenen. Skuespillerne finder i deres rolle, deres egen Kaspar og krop til at udtrykke ham.

Hvor har I med denne forestilling ført os hen?
Vi har lavet eksperimenter med publikum. En form for udveksling af erfaring mellem mennesker. En hemmelig agenda...

Med forestillingen har vi undersøgt, hvad der sker med Kaspar; i mørket, i virkeligheden – hvordan man lærer, og hvordan han bruger sine kundskaber.

Men virkelighedens Kaspar ville hellere tilbage til mørket.

 

Bagom KASPAR:

KASPAR
-    med Rapid Eye

Medvirkende:
Danser og koreograf:     Tomomi Yamauchi,
Jonglør og performer: Samuel Gustavsson
Performer og klovn: Troels Hagen Findsen.
Koreografi: Imre Vass
Sceograf: Miguel Pelleterat

 

LÆS også artiklen En lyd og kropskakafoni - KASPAR

 

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top