Black Box Dance Company har netop afsluttet deres Danmarks turné med deres energifyldte hyldest til livet. Forestillingen Viva, Vive! har spillet 12 forskellige steder over hele landet, med en spilleperiode fra august til oktober. Sidste år blev forestillingen kun vist i Holstebro, hvor kompagniet til daglig holder til, samt i Brasilien. Black Box Dance Company har slået sig sammen med Ballet Joven Palácio DAS Artes, som er et af Brasiliens mange ungdomskompagnier. Normalt består kompagniet af 12 dansere, hvoraf Marie Brolin-Tani personligt har udvalgt 6 dansere til samarbejdet om Viva, Vive!

af Malene Becker Nielsen (dansestud.)

 

viva vive 1
Viva, Vive! Black Box Dance Company. Foto: Black Box Dance Company

 

Tre værker på én aften, næsten som et kinderæg
Forestillingen er bygget op af tre værker, der hver især hylder livet og alle dets finurligheder lige fra det hæsblæsende byliv over ung kærlighed til rituelle bindeled mellem mennesker af forskellig kultur.

 

viva vive 41
Viva, Vive! Black Box Dance Company. Foto: Black Box Dance Company

 

Impromptu
Forestillingen startede med fuld knald på og det brasilianske natteliv som grundsten. Impromptu er fyldt med energi, og der er fart over feltet fra start til slut. Stykket er koreograferet af Tindaro Silvano, og han har skabt en minutiøs koreografi med masser af frihed, der emmer af en jazzet og legende stemning, samtidig har det en temmelig ballettet undertone.

Til at starte med er det alle pigerne, der én efter én indtager scenen, dog inden længe efterfulgt af de seks unge mænd – og så tager det for alvor fart. Tempoet skrues op i takt med kompleksiteten. På scenen udfoldes en masse forskellige mønstre, og små sekvenser bliver gentaget i flere forskellige retninger og til tider med en lille variation. Stykket tager fat i kønsroller og stereotyper i nattelivet, og er både legende let, alvorligt og humoristisk. Impromptu kan også deles i tre mindre dele, hvor 2. og 3. del var noget skarpere end den 1. del. Danserne lige skulle danse sig varme, se stedet an og finde hinanden. Til 2. del sad gruppedelene til gengæld lige i skabet, var fuldstændig synkrone, og det hele sluttede i et festfyrværkeri af en festivitas i 3. del.

Da tæppet gik for 2. gang, blev publikum draget direkte ind i et sensuelt univers. Marie Brolin-Tani har i samarbejde med Melody Putu skabt et stykke om identitet og ung kærlighed, der tillader publikum at blive suget ind midt i intimiteten mellem to mennesker. Stykket er centreret omkring en duet, hvor to mennesker flyder sammen til ét, og hvor tillid er i højsædet. Det er en duet, der emmer af nærvær, og hvordan man i en nyforelsket fase er fuldstændig opslugt af hinanden. Samtidig skildrer den overgangen til, når den første rus har lagt sig og behovet for individualitet vender tilbage.

Harmonien mellem musik, dans og udtryk er exceptionel fin, og der er noget meget sårbart og skrøbeligt over stykket. Kostumerne var rigtig fine at se på, men virkede ikke til at fungere særlig godt i praksis. Det var lettere forstyrrende, at kjolen hele tiden røg op over hendes hoved, og ligeledes at den virkede i vejen for flere løft.


Rites
Efter pausen præsenterede Alessandro Soussa Pereira aftenens sidste værk, Rites, der går i dybden med menneskets rituelle og kulturelle mønstre.

Jeg havde tidligere set et uddrag heraf, så for mig var dette aftenens højdepunkt, og forventningerne var høje.

Som altid var Pereiras værk utroligt gennemarbejdet og skarpt. Fra start til slut emmede det af power. Pereira formår at få det bedste frem i sine dansere, hvilket må være enhver koreografs vigtigste opgave.

 

viva vive 2
Viva, Vive! Black Box Dance Company. Foto: Black Box Dance Company

 

Adskillelige tilbagekald og masser af bifaldende tilråb
Da lyset gik ud, og hele aftenen var rundet flot af, kunne danserne træde frem og modtage et bifald uden lige. Af flere omgange blev danserne kaldt tilbage til endnu et bifald, og der var stor hujen og fejring – uden tvivl en aften som danserne og deres koreografer kan være stolte af.

Som prikken over i’et afsluttedes aftenen med en aftertalk, hvor dem der havde interesse, spørgsmål eller andet frit kunne deltage. Der var med afsæt i aftenens forestilling plads til en bredere diskussion omkring dans og kunst.

Normalt synes jeg, det er lidt ærgerligt, når en forestilling består af flere stykker da jeg oplever, at man bliver revet ud af stemningen og mister lidt af koncentrationen. For hver gang tæppet går op igen, tager det lige lidt tid, før der atter er ro i salen, og opmærksomheden igen bliver rettet mod scenen. Med Viva, Vive! var det en fyldestgørende måde at komme rundt om alle livets facetter på, og hvert stykke kunne uden tvivl stå for sig selv, men komplimenteret af de andre to stykker blev hver og et stærkere. Det er næsten som med et kinderæg, som ikke ville være det samme, hvis man skilte de tre komponenter ad.

 

viva vive 3
Viva, Vive! Black Box Dance Company. Foto: Black Box Dance Company

 

FAKTA:

Viva, Vive! spillede på Baltoppen den 11. sept.

Danmarks nye professionelle dansekompagni, Black Box Dance Company fra Holstebro, under ledelse af én af dansk dans’ absolutte pionerer Marie Brolin-Tani. Seks europæere og seks brasilianere viser charmerende smiledans om at date og om at score. De lokker tilskueren med ind i et dragende sanseunivers af synkrone mønstre og mystik med sine varmglødede bevægelser.

Info: Baltoppen og Black Box Dance Company

 

    
  

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top