Tim Rushton har for alvor kastet sig ud på dybt vand og har endnu engang formået at forny sig selv. Denne gang har han kastet sig ud i en fysisk performance og opdaget, at i dette vand kan han også svømme uden problemer.

af Malene Becker Nielsen (dansestud.)

 

Alle stod vi samlet ude foran døren og ventede spændt på, at dørene skulle åbne til forpremieren på The Diary of a Madman. Uden helt at vide hvad vi blev kastet ud i, vidste jeg med sikkerhed, at niveauet ville være højt. Hvad jeg ikke havde forventet mig, var at blive kastet rundt i følelsesregisteret, da Csongor Szabo fremførte sin monolog i fysisk form. Performancen er både humoristisk, intens, trist og på sin vis tangerende over i det groteske.

Visningen fandt sted i Dansehallernes Lille Carl, der var helt perfekt til at understøtte den stemning og den lukkede verden hovedpersonen befandt sig i. Samtidig virkede det ret intimt og forestillingen gav et spot on indblik i en verden, der kan være svær at sætte sig ind i for folk udefra.

Inden vi fik lov til at indtage vores pladser, fik vi alle udleveret en tom, hvid papkasse, som vi fik besked på at tage med ind. Så snart alle var på plads, kunne monologen begynde.

 

Diary madman 1
Csongor Szabo i The Diary of A Madman. Foto: Søren Meisner


Intens klatretur op ad følelsesregisteret
Fra start til slut var Csongor Szabo meget tro mod sin rolle, og som forestillingen skred frem, kom publikum dybere og dybere ind i hans lukkede verden, hvor han kæmper en uovervindelig kamp mod den "ydre" verden.

Forestillingen er yderst minimalistisk, og der er meget få rekvisitter, enkel lyssætning, og kulissen er blot en sort væg. Men hvad der udspiller sig i dette sorte rum er ikke småting! På den bagerste væg tegner Csongor Szabo med kridt, og efterhånden som tiden skrider frem, kommer mere og mere af hans verden til syne. Der synes at være forskel på nat og dag, hvor han om dagen gennemgår banale ting, virker natten som hans fjende. Når mørket banker på hjemsøges han af minder og erfaringer.


Fra fodskammel til filmlærred
På et tidspunkt stiger intensiteten, og de hvide papkasser, som vi har haft stående ved vores fødder, i spil. Nogle har sat sig godt til rette på klapstolene og sidder henslængt med papkassen som skammel, men alle er på dubberne, da der lægges an til, at de skal i brug. Vi bliver anvist til at smide dem op på scenen til Csongor Szabo, der febrilsk kaster rundt med dem, hvorefter han giver sig til at stable dem. Hvad ingen havde forventet var nok, at disse nu dannede en skærm, hvorpå en lille film blev afspillet. Den mest finurlige film, genialt lavet. Blandt andet kan man se ham springe pladask i vandet og svømme afsted blandt tegnede omgivelser.

Diary madman- 2
Csongor Szabo i The Diary of A Madman. Foto: Søren Meisner

 

En grand jeté fra danseverdenen ind i teaterverdenen
Selvom dette blot var et smugkig på den endelige performance af The Diary of a Madman, er det måske også et smugkig ind i en helt ny verden, som Tim Rushton nu frit kan bevæge sig rundt i?! Han har i den grad bevist, at han også kan give sig i kast med andre aspekter af performancegenren, og han har sat barren højt for sig selv. Denne præcise skildring af en skrøbelig mands sind har ramt mig dybt. Jeg har både været rørt til tårer af grin og af medfølelse overfor hovedpersonens karakter og dennes skildring af livets kompleksitet, og hvis ikke jeg kendte Csongor Szabo, kunne man blive narret til at tro, at det blot var en sindsforstyrret person, der var blevet sat til skue foran et publikum.

Da jeg igen begiver mig ud af denne boble og ind i den virkelige verden, er det fyldt op af blandede følelser og bestemt en forestilling, jeg kommer til at tænke længe over! Som jeg sidder her og skriver, føler jeg trang til at genopleve det hele igen, og selvom det læner sig op ad den tragisk komiske genre, går den lige ind.

Dette kan uden tvivl skrives på listen over Tim Rushtons fantastiske værker, og han er i min optik sprunget ind i teaterverdenen i en yndefuld grand jeté og kan snildt begive sig i kast med denne genre ved anden lejlighed…

 

Diary madman 3
Csongor Szabo i The Diary of A Madman. Foto: Søren Meisner

 

 

FAKTA:

The Diary of A Madman

- performance af Tim Rushton ogCsongor Szabo

 Performer: Csongor Szabo

Spillede i Dansehallerne med forpremiere: 9.-13. sept.
Spilleperiode: 25. nov. - 4. dec.

 

LÆS også Iben Maria Hammers artikel om The Diary of A Madman i Dansemagasinet.dk

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top