Det er nu på 25. år, at Alexander Kølpin står i spidsen for sommerballetten, der i mange år har haft til huse på Bellevue Teatret i Klampenborg. Denne gang har han hyret koreograf Cathy Marston til at tage favntag med Vladimir Nabokovs klassiker Lolita fra 1955.

af Pia Stilling (cand.mag.)

 
Det var ikke sært, at det tog nogle år at få Lolita udgivet i USA tilbage i midten af 1950-erne. Man kan spørge sig selv, om bogen overhovedet var blevet udgivet i 2015 i noget land. Seksuel omgang med mindreårige tages der ikke let på i den vestlige verden, og det har kun taget til gennem de seneste år.

Citat fra bogen:
”Nu vil jeg præsentere den følgende teori. Der findes ungmøer i alderen fra ni til fjorten, som for visse forheksede rejsende, ofte to eller flere gange ældre, afslører deres sande væsen, som ikke er menneskeligt, men nymfisk (det vil sige dæmonisk); og disse udvalgte skabninger vil jeg foreslå, at man betegner som ”nymfetter”.” Sådan definerer Humbert Humbert Lolita. For ikke alle i den alder er nymfetter: ”…..den lille dødbringende dæmon midt mellem de kernesunde børn; hun står uopdaget blandt dem og er ikke selv bevidst om sin fantastiske magt.”
(Lolita, af Vladimir Nabokov)

 

Lolita 1 1
Lolita. Sommerballetten. Foto: Isak Hoffmeyer

 

Balletten Lolita
I bogen er Lolita kun 12 år, da Humbert Humbert drages af hende og får held med sit forehavende. I balletten Lolita er Ida Praetorius Lolita, og selv om hun er spædlemmet, er hun en voksen kvinde. Så den fulde gru, som bogen byder på, oplever man ikke i værket. Det er muligvis godt det samme, for ballet kan til gengæld vise så meget kropsligt. Dertil kommer, at en danser på kun 12 år nok ikke havde kunnet løfte et parti som Lolita. Cathy Marston, som for to år siden koreograferede ”Elefantmanden” til sommerballetten, har valgt at lade to mænd danse Humbert Humbert, og symbolværdien og dualismen er da også til at tage og føle på. 43-årige Gildas Diquero er den agerende i forhold til Lolita, mens 41-årige Mads Blangstrup kæmper med både samvittighed og kynisme over for den lille nymfe, han er besat af.

Der er ikke rigtigt noget, der vil lykkes for denne Humbert. Der dukker hele tiden en tredje part op – om det så er den frembrusende mor, glimrende danset af Deirdre Chapman, han har været nødt til at gifte sig med for at komme tæt på sin elskede, eller når en mandlig skolekammerat, Joel Fritzon, vækker følelser hos sin jævnaldrende veninde.

Både Gildas Diquero og Mads Blangstrup er fremragende. Med små bevægelser og træk i ansigtet afdækker de den latente og udlevede seksualitet over for dette lille pigevæsen, de/han er så besnæret af, og han/de har overbevist sig selv om, at skylden for misæren ligger hos den lille pige. Havde hun ikke været så besnærende, ville det jo ikke være sket.

Ida Praetorius er skøn som den lille beregnende og umodne pige, der ikke har noget til overs for sin mor, og først for sent indser, at hun er rodet ind i noget snavs, hun ikke selv er skyld i, men som det er svært at slippe væk fra. Praetorius har en uskyld over sig, der gør historien mere spiselig og interessant. Kær er hun og hendes klassekammerater, når de med blottede maver og tætsiddende shorts leger med deres hulahopringe eller laver sjov på skolebænken.

 

Lolita 3 1
Lolita. Sommerballetten. Foto: Isak Hoffmeyer

 

Lolita – underholdende, veldanset og skræmmende
Scenografien af Helle Damgård er enkel. Møblerne hænger og dingler fra loftet, og især Humbert Humberts indledende forførelsesscene er stærk. Mens Diquero forsøger at komme op til Lolita ved at knibe sig ind under sengen, gynger den faretruende hurtigt.

Humbert Humberts og Lolitas roadtrip vises ved hjælp af en madras, et bilrat og to svævende bilruder – meget effektfuldt.

Musikken af Jesper Mechlenburg bevæger sig fra 50-er schlagere til enkle melodier til klaver og violin, og begge dele bidrager til stemningen.

Historien er nem at følge med i og følger det litterære forlæg ganske tæt, og det føles ganske oplagt at tage denne klassiker op i dansesammenhæng. Forestillingen er både underholdende, veldanset og skræmmende på en gang.

 

Lolita 6 1
Lolita. Sommerballetten. Foto: Isak Hoffmeyer

 

FAKTA:

LOLITA af Vladimir Nabokov

Idé og kunstnerisk leder: Alexander Kølpin
Koreograf og instruktør: Cathy Marston
Komponist: Jesper Mechlenburg
Scenograf: Helle Damgård
Lysdesigner: Raphael Frisenvænge Solholm
Lyddesigner: Rasmus Kreiner
Dramaturg: Leila Vestgaard
Studiemusikere: Master Bernitt (violin)
Marie Keis Uhre (sang)

Dansere
Lolita: Ida Praetorius
Humbert Humbert: Gildas Diquero og Mads Blangstrup
Charlotte Haze: Deirdre Chapman
Ensemble: Astrid Elbo, Joel Fritzon og Arina Trostyanetskaya

Spilleperiode og -tider:
13. august – 29. august 2015
Tirsdag-fredag kl. 20.00
Lørdag kl. 17.00


Om Vladimir Nabokov
Vladimir Nabokov (22. april 1899 i Sankt Petersborg til 2. juli 1977) var en russiskfødt amerikansk forfatter, sommerfuglsekspert, litteraturprofessor og oversætter. Han emigrerede i 1919 til Cambridge og siden til Berlin, derefter – i 1940 – til USA, hvor han fik statsborgerskab i 1945.
Nabokov blev verdensberømt med romanen Lolita (1955), der udkom på dansk i 1957. Han var en af de markante fornyere af romangenren i det 20. århundrede og flere gange på tale som kandidat til Nobelprisen i litteratur.
Hans forfatterskab dækker både prosa, poesi og videnskabelige artikler om litteratur og lepidoptera. Nabokov skrev først på russisk og blev kendt som en af de førende forfattere indenfor den russiske emigration, og senere, i USA, som forfatter til en række sprogligt opfindsomme værker på engelsk.
(kilde: Wikipedia)


Om bogen Lolita
Det var ikke uden sværdslag, at Nabokovs verdensberømte roman Lolita blev udgivet. Bogen udkom i Frankrig i 1955, men den blev bandlyst af Indenrigsministeriet. Først i 1958 udkom Lolita i USA og solgte i løbet af tre uger 100.000 eksemplarer.
Bogen handler om engelsklæreren Humbert Humbert, der har flere nervøse sammenbrud bag sig. Han er fransk af oprindelse, men bor i USA. Bogens anden hovedperson Lolita er den 12 årige amerikanske Dolores, alias Haza/Lolita. Hun er faderløs, uelsket og drømmer om at blive filmstjerne.
Humbert Humbert møder Lolita, gifter sig med hendes mor for at komme tæt på barnet. Moderen dør i et trafikuheld, og Humbert Humbert henter Lolita på den sommerlejr, hun er anbragt på. Derefter tager han hende ud på en lang rejse gennem USA, hvor han misbruger hende seksuelt. Han fortæller ikke Lolita, at hendes mor er død, men derimod at hun er meget syg og ikke tåler besøg. Først da Lolita er 14, stikker hun af fra Humbert, og de mødes først igen tre år senere.
Fortælleren i bogen er Humbert, hvorfor læseren kommer ind i denne mands tankegang med alle de intellektuelle krumspring, det indbefatter. I Humberts hjerne findes der eksemplarer af piger mellem 9 og 14 år, der ubevidst forhekser mænd, der er flere gange ældre end de selv. 

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top