Dette års Reumert uddeling blev som noget nyt afholdt på Skuespilhusets bagscene. Showet var orkestreret af instruktørduoen Fix & Foxy, alias Tue Biering og Jeppe Kristensen i et samarbejde med scenografen Nicolai Spangaa. Værter ved showet var skuespillerne Sigrid Husjord, Kristoffer Fabricius og Troels Thorsen. Showet blev transmitteret live på DRK.

af Pia Stilling (cand.mag.)


De tre værter gjorde det ualmindeligt morsomt og anderledes. Troels Thorsen var den speedsnakkende og introducerende, mens han sekunderedes af sine to medværter. Der blev spillet en hel del på Sigrid Husjords 117 cm, og det blev til tider grænseoverskridende. Imidlertid blev det hele reddet af, at hun oplagt selv var med på spøgen med at parre sig med den unægtelig noget højere Troels Thorsen. Der skal ikke så meget fantasi til at gætte, hvilket organ hun nåede ham til. Der blev også bandet en del, men også det var forfriskende. Min eneste lille anke var som den royalist, jeg trods alt er, at der ikke blev hilst særskilt på Kronprinsparret, der var på plads og i orden på tilskuerrækkerne.

Man havde i årets show valgt, at der ikke var takketaler fra prismodtagerne, og det var med til, at showet ikke blev så tungt. Der kan jo alt andet lige kun siges tak på ret få måder, og alle kan regne ud, at både ”Mor” og kollegerne har været med ind over.

 

Årets danser
Ved udvælgelsen af årets danser lægger juryen vægt på den dansemæssige fortolkning af rollen, på udtrykkets kunstneriske og tekniske kvaliteter, samt på samspillet med de øvrige medvirkende. Prisen kan både tildeles balletdansere og moderne dansere.

Nominerede var:
•    Mark Philip i 360° – Den sorteste hvide løgn, Uppercut Danseteater
•    Jón Axel Fransson i Svanesøen, Det Kongelige Teater
•    Kitt Johnson i Post No Bills, X-act

 

post no bills 1

 

Vinder blev Kitt Johnson i Post No Bills, X-act. Juryen motiverede valget sådan:

”Kraftfuld, skræmmende, betagende.
Med karismatisk nærvær og skarphed i bevægelsen fyldte hendes lille krop det blottede rum.
Hun kravlede af sted som et døende insekt – klædt som en terrorist inden sidste aktion.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POST NO BILLS. Foto: Per Morten Abrahamsen

 

 

Årets danseforestilling
Prisen for årets danseforestilling gives til bedste danseforestilling, ballet m.m., der opføres inden for juryens bedømmelsesperiode. Der bliver lagt vægt på vellykket koreografi, samspillet mellem dansere og rum, samspillet mellem musik og dans, samt forestillingens kunstneriske helhed.

Forestillinger, der er koproduceret sammen med udenlandske teaterkompagnier, kommer i betragtning i den sæson, hvor forestillingen har dansk premiere.

Nominerede var:
•    I føling, Corpus og Sort/Hvid, Det Kongelige Teater
•    360° - Den sorteste hvide løgn, Uppercut Danseteater
•    Dreamtime, Next Zone


foling 400
Meget velfortjent vandt I føling, Corpus og Sort/Hvid med følgende motivering fra Juryen:

”De hjemvendte soldater tog deres benproteser af og dansede med balletdanserne i ømme løft og smertefulde omfavnelser. Her blev krigsarrene mødt med respekt – og dansen et uforglemmeligt billede på medmenneskelighed.”

En af de medvirkende soldater kommenterede, at det stærke i forestillingen var at vise dansernes skønhed over for soldaternes styrke. Christian Lollike, der har instrueret forestillingen havde for sin del været interesseret i at udforske, hvorfor Danmark havde været i krig i 13 år.

 

 

 

 

I Føling. Corpus, kompagniet i kompagniet; Den Kgl. Ballet. Foto: Søren Solkær Starbird 

 

Årets hæderspris
Årets Hæderspris (tidligere Bikubens Hæderspris) tildeles en scenekunstner, der på enestående vis har bidraget til en positiv udvikling af scenekunsten i Danmark gennem en årrække og som stadig er aktivt udøvende.

Til grund for valget af modtageren af Årets Hæderspris ligger 3 kriterier:
• Scenekunstnerkriteriet, hvilket betyder, at hædersprisen tildeles for skabende og/eller udøvende kunstnerisk indsats og for den kunstneriske indflydelse og inspiration, som prismodtageren har givet dansk teater gennem sin karriere.
• Aktualitetskriteriet indebærer, at prismodtageren skal have ydet en eller flere bemærkelsesværdige kunstneriske præstationer inden for de seneste sæsoner.
• Enstemmighed: Juryen skal være enig om valget af prismodtageren, og der kan ikke finde nogen form for afstemning sted.

Årets Hæderspris kan kun modtages én gang.

Modtageren af prisen 2015 blev instruktøren Kirsten Dehlholm med følgende motivation:

”Modtageren af Årets Hæderspris er en suveræn billedmager, en opdagelsesrejsende i tid og rum – på tværs af kunstarterne. Instruktøren Kirsten Dehlholm har gennem snart 40 år stået som en original fornyer af scenekunsten, først med Billedstofteatret og siden 1985 med Hotel Pro Forma. Den danske performancedronning har en lige så skarp fornemmelse for form, som der er knald på hendes røde hår. Hun giver os nye øjne at se teater med.

Hvad sker der, hvis man ser en forestilling højt oppefra, mens performerne ligger ned? Eller hvad hvis det foregår i mørke? Hun har lavet alt fra teater på taget af et supermarked i Holstebro, med bueskytter, hunde og sportsdansere, til forestillinger på Det Kgl. Teater eller Operaen i Sydney. Hovedværket er Operation: Orfeo, skarpt forfulgt af manga-operaen War Sum Up og senest KOSMOS+, en såkaldt voksenforestilling for børn. Da Kirsten Dehlholm blev spurgt, om hun ville lave en forestilling for børn, lød svaret: ”Ja, men så skal den også handle om kosmos.”

Det små over for det store. Dehlholm favner det hele.”


Flot og underholdende show     
Det var et flot show, Reumertkomitéen havde stablet på benene. Det kørte efter planen og var underholdende. Set fra et dansesynspunkt var eneste malurt i bægeret, at der ikke blandt årets ti talentpriser var en eneste danser eller koreograf.

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top