Sensommerens open-air dans i Politigården er en stribe virkelige godbidder danset af dansere fra Den Kgl. Ballet, Tivoli Ballet Teater, Dansk Danseteater samt og ikke mindst af forrygende flamingodanser Selene Muñoz. Således et alsidigt program, endda med gratis adgang samt en absolut herlig og intens buket af smagsprøver fra dansens mangfoldige univers.

af Susanne Trudsø (konservator; kulturskribent)

 

Foto: presse
politigaard 1

Politigården i København er rå og kantet udvendig, mens den indvendig i gårdrummet er rund og venlig med udsigt til himmelrummet. Dette forhold er politidirektøren fuldt bevidst om, og derfor vil man gerne atter åbne sine døre og lukke dansen ind i dette unikke og ellers så utilgængelige, skjulte gårdrum. Efter velkomst af såvel politidirektør Thorkild Fogde og hovedstadens borgmester for kultur og fritid, Carl Christian Ebbensen blev dansen skudt i gang af norske Merete Hervik og Edhem Jesenković i hans spritnye koreografi Tabu. Tilstedeværelsen af vrede og frustration undersøges og i blinde gribes der efter sandheden. Begge formummet bag fægtehjelme ser de to dansere hinanden an, søger hinanden, tiltrækkes og mærker efter, hvad hjertet slår for. Den kantede abrupte og figurative dans er som liv, der trykkes ind i kroppen, men også ensomhed, der søges. Han i ro og hun i indre kamp. Tabu er her og nu blot en appetitvækker og et uddrag af forestillingen Dance Vibes; en forestilling, som får premiere i juni 2016 i Dansekapellet.


Sindets lys og vredens mørke skyggesider
For en stund blev vreden afløst af pjank og småfnis, absurde figurer og vrid på kroppe i israelske Idan Sharabis Rak Tamid Again, hvor Dafna Dudovich og Noa Mamrud fra Tel-Aviv er det energiske omdrejningspunkt, som hiver Dansk Danseteaters vandrende dansere ind i fællesskabets dans. Dygtige og smidige er de, og skøn, smuk og stemningsfuld er Chopins klavernocturne #19 i E-minor, opus 72/1.

I Lotte Sighs Dancing With Anger vendte vreden atter tilbage. Inspirationen er netop den vrede, som et menneske kan være tvunget til at bære med sig her i livet, og hvor overlevelsen handler om at indse dette faktum. Fra Den Kgl. Ballet er brasilianske Eliabe V. Abadia som en styrende skygge bag franske Jonathan Chmelensky. Her er noget på spil; en maskeret overhund og en underhund, der finder sig i bevægelsens voldsomhed og accepterer samhørigheden med skyggen og med et koreograferet dynamisk flow i bevægelserne. Men langsomt ændres magtbalancen, masken må falde, og rollerne bliver jævnbyrdige til forbyttede. Magtkampen bliver både gensidig afhængighed og at støtte hinanden, men også at træde den anden under fode. En intern dyst, hvor de to eminente balletdansere også må kaste sig om halsen på hinanden i fuldstændig overgivelse.

 

politigaard 3
Selene Muñoz. Foto: Henrik Stenberg


Wild Blooms; aftenen absolutte klimaks
Tidligere på sommeren var flamencodanser Selene Muñoz og perkussionist Stephan Jarl en tur i New York, hvor de lod sig inspirere af sommerens livskraft, energi og sensualitet, hvilket konkret er blevet til Wild Blooms. Iført en højrød kjole med et væld af orangerøde blomster på slæbet samt tilhørende hat er fingerknipsende Selene Muñoz ganske enkelt forrygende og gennemmusikalsk i sin dans. Klap i både hænder, på krop og hat er helt igennem præcis og temperamentsfuld, ligesom føddernes step er knivskarpe og energiske. Og Stephan Jarl – også i rødt dress – understøtter og deltager på sublim vis musikalsk i en elegant rytmisk dialog, således at publikum kun kan gribes og drages af dansens mangfoldighed.


Mumier og romantik
Maskeforbud gælder åbenbart ikke i Politigården, hvor adskillige dansere var maskerede, og efter pausen bæres endda to fuldstændigt formummede, slaskende mumier ind på scenegulvet. Placeret sammenfiltrede i en bunke pustes der liv i kroppene, der ganske jordnære og individuelle folder sig ud i androgyne, mekaniske bevægelser med præg af staccato, inden de opdager hinanden og atter søger sammen. Sekvensen er en duet fra Tim Rushtons Black Diamond med Elena Matinez Ibar og Jernej Bizjak, som de to sammenfiltrede mumier, der også afslutningsvis som et par slaskedukker må bæres væk fra scenegulvet igen til stor moro.

Tim Rushton er også koreografen bag næste smagsprøve, nemlig endnu en duet fra Accordion Stories, som er en ny kreation til Tivoli Ballet Teater. Genren er i den romantiske afdeling, hvilket netop passer fint til Pantomimeteateret, hvor en drømmende pige alias Caroline Vandenberg mødes med en ung mand med blomster alias Riccardo Franco. Der er flirt og ømhed i luften samt overraskende kropsudtryk i denne lille fine smagsprøve, som danses i resten af sæsonen hos naboen i Tivoli.

 

politigaard 2
Stravinskijs Ildfuglen. Foto: Henrik Stenberg


Tema Månen
Mens aftenen går på hæld, og mørket sænker sig over Politigårdens runde gårdrum, og til de indledende toner af Stravinskijs Ildfuglen smyger en kvinde sig op af en kasse opstillet på scenegulvet. Rå og kattekælen snor hun sig ned over kassens front, hvor hun i himlens projektion nærmest fødes af månen. Noget er på spil, mens flere myldrer frem, og danserne kaster sig ud i ekspressive kropsvrid til den eminente musik. Denne spændende månedans giver således store forventninger til premieren på det fulde værk, Stravinskijs Ildfuglen til januar 2016.

Aftenens eminente punktum sættes af Selene Muñoz, der atter indtager scenegulvet med Eye of Night. Nattens øje hentyder selvfølgelig til månen, og i den græske mytologi hedder månegudinden netop Selene, så hvad er mere naturligt, end at netop Selene Muñoz hylder månen. En stor, flad tromme med ris i er således som symbolet på månen omdrejningspunktet for den forførende og forrygende musikalske duet med musikeren Stephan Jarl. Hun er helt i sort med små klokker syet på kostumet ned af ryggen, og netop disse klokker sættes i sving som akkompagnement til trommedansen, hvor hendes fødder er som trommestikker. Dansen oser af passion og er et ping-pong mellem de to optrædende, hvor de duellerer intenst og skarpt i et sublimt rytmisk nærvær og samspil. En helt suveræn afslutning på en skøn, skøn sommeraften i det fri.

 

politigaard 0

 

FAKTA:
Copenhagen Summer Dance 2015

Dans i verdensklasse den 10.-16. august i Københavns Politigård

Info: Copenhagen Summer Dance 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Henrik Stenberg

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top