I disse måneder danses der atter Romeo og Julie på Kgs. Nytorv, og stadig er John Neumeiers ballet vedkommende, rørende og betagende med forelskelse, fortvivlelse og forvisning i kraft af handling, musik, scenografi og ikke mindst danserne.

af Susanne Trudsø (konservator; kulturskribent)


 

rj2
Romeo og Julie af John Neumeier. Den Kgl. Ballet, 2015-2016. Pressefoto, copyright Det Kgl. Teater

 

Da Det Kongelige Teater i 1992 udgav præsentationsheftet ”The Royal Danish Ballet” i anledning af den anden Bournonville-festival var balletten Romeo og Julie nævnt som del af det faste repertoire. Da den tredje Bournonville-festival løb af stablen i 2005 blev der igen udgivet et præsentationshefte med samme titel. Og igen var Romeo og Julie omtalt som fast bestanddel af nationalkompagniets repertoire. Og sådan er det fortsat. Heldigvis!

 

rj3
Romeo og Julie af John Neumeier. Den Kgl. Ballet, 2015-2016. Pressefoto, copyright Det Kgl. Teater

 

Shakespeares kærlighedsdrama omsat til trin, gestik og mime er hele vejen igennem en skøn ballet. Den rører, har drama, store pas-de-deux’er, handling, musikken er vidunderlig, og scenografien er på en gang enkel og genial. Derfor er et gensyn med Romeo og Julie altid en fornøjelse, og heldigvis er der ikke pillet ved noget. Tiden er ikke flyttet til en anden periode, rammerne er de samme, og hvert et trin er genkendeligt. Det eneste forandrede – hvilket skyldes alder – er rollefordelingen. Mange par har i årenes løb haft deres favntag med titelrollerne. For 19-årige Mette-Ida Kirk og 20-årige Ib Andersen blev titelpartierne til det helt store gennembrud ved førsteopførelsen på Det Kongelige Teater tilbage i 1974, fire dage før juleaften. Det kunstneriske gennembrud var lysende, og begge dansere blev sidenhen udnævnt til solodansere. Senere dannede Mette-Ida Kirk par med Arne Villumsen, mens Heidi Ryom og Nikolaj Hübbe også udgjorde et stærkt par i titelpartierne.

 

rj5
Romeo og Julie af John Neumeier. Den Kgl. Ballet, 2015-2016. Pressefoto, copyright Det Kgl. Teater


Repremierer med nye dansere i rollerne

Da balletten for godt et årti siden havde repremiere i november 2005, var Tina Højlund en dramatisk Julie, der hovedkulds forelskede sig i Kristoffer Sakurai som Romeo. På rollelisten var dengang også den blot 11-årige Magnus Christoffersen som pagen Peter, der blev sendt i byen sammen med Julies amme. I samme sæson dansede de to purunge Susanne Grinder og Sebastian Kloborg også titelrollerne, ligesom Femke Mølbach Slot og Mads Blangstrup var de forelskede unge, der ikke måtte få hinanden, fordi deres familier – Capulet og Montague – lå i en intern familiefejde.

I 2009 var Romeo og Julie atter på repertoiret, og til repremieren havde Sebastian Kloborg som Romeo fået sig en ny Julie, nemlig Christina Michanek og således et par unge, erfarne dansere, mens Femke Mølbach Slot som Julie havde fået sig en ny Romeo, nemlig Ulrik Birkkjær. Og i gøglertruppen blev rollen som sønnen Sebastian danset af den dengang 14-årige Sebastian Haynes.

Efter endnu fire år blev balletten atter programsat i 2013, og igen med nye konstellationer i titelrollerne; nemlig de erfarne Susanne Grinder og Ulrik Birkkjær som et mere modent par, og Gregory Dean som Romeo overfor den blot 19-årige Ida Prætorius som en purung Julie, der egentlig tiltænkes gift med prins Paris, danset af den blot 20-årige Andreas Kaas.

 

rj7
Romeo og Julie af John Neumeier. Den Kgl. Ballet, 2016-2016. Pressefoto, copyright Det Kgl. Teater

 

Nu blot tre år senere, hvor Shakespeares højspændte drama atter er på plakaten, også bogstaveligt talt i kæmpeformat på teaterets facade, er rollefordelingen atter twistet. Den nu 22-årige Ida Prætorius er atter Julie, knap så purung og med langt større modenhed i rollen, og overfor hende klassekammeraten fra Balletskolen, den nu 23-årige dygtige og udtryksfulde Andreas Kaas. Omkring sig har de Susanne Grinder og Ulrik Birkkjær, nu som Julies myndige og fornemme forældre lady Capulet og lord Capulet, mens Magnus Christoffersen er den rolige, tænksomme og jordbundne broder Lorenzo, der ser de unges stormende forelskelse og vier dem i hemmelighed.

Desuden forsøger munken at hjælpe ved at give Julie det stærke sovemiddel, der får omgivelserne til at tro, at hun er død. Men ak, timingen bliver skæbnesvanger uheldig, og Romeo fejltolker fatalt situationen. Også Sebastian Kloborg har her i 2016 lagt rollen som Romeo bag sig og er i stedet trådt ind i rollen som forføreren og drukkenbolten Tybalt, Julies fætter, som ydermere har et heftigt flirtende forhold til hendes mor, lady Capulet. Sebastian Haynes er selvsagt også blevet ældre og er i dag en så ganske formidabel, forrygende springfyr i rollen som Romeo’s muntre ven Mercutio.

Og således kan balletelever blive til dansere, vokse op og udfylde en rolle for sidenhen at udtrykke en anden rolle. Balletten Romeo og Julie er derfor altid seværdig, på en gang genkendelig og alligevel forfriskende ny og fortsat fyldt med dilemmaer, stridbare tjenestefolk og en gammel, tåbelig familiestrid samt tvangsægteskab, som hindrer de unges pludselige opståede, men intense, spontane, kåde og kortvarige kærlighed.

 

52ee76bf c548 442d a7ab 7d2333ee0252
Romeo og Julie af John Neumeier. Den Kgl. Ballet, 2015-2016. Pressefoto, copyright Det Kgl. Teater

 


At leve op til forgængerne og forventningerne

Ved hver repremiere bliver danserne, særligt i titelpartierne, derfor målt og vejet, da der som nævnt tidligere har været så mange eminente præstationer i rollerne. At Ida Prætorius og Andreas Kaas er så unge, men allerede teknisk stærke er et kæmpe plus, når de skal illudere at være ganske unge; ja, Julie blot 14 år, men giftemoden. Det virker troværdigt, hvilket ved tidligere castinger ikke altid har været tilfældet og med overbevisende ungdommeligheds effekt.

Men alder skaber selvfølgelig ikke præstationen alene. I de store pas-de-deux’er, hvor de to unge nyforelskede har hele scenerummet for sig selv, er eminente Andreas Kaas imponerende stærk. Med største selvfølgelighed og lethed kaster han sin udkårne op i de vildeste og krævende løft, mens han løber hen over scenegulvet. Samtidig er han så ganske overrumplet af den pludselige kærlighed, at han er både forbavset og spontan, men også eftertænksom og er lykkelig beruset, sorgløs forelsket og venter til absolut sidste sekund, førend han forlader Julies værelse efter deres bryllupsnat.

Som Julie har Ida Prætorius absolut stadig det purunge i sig, men har også siden hendes første favntag med rollen i 2013 fået en større bevidsthed og beslutsomhed i øjeblikket, hvor giften skal nedsvælges og en markant kontrast til den genstridige, pjankede pige, der indledningsvis pjatter rundt i badet og driller ammen med de tøfler, som hun ikke vil tage på. Udviklingen fra usikker teenagepige til handlekraftig ung kvinde er mimisk blevet langt stærkere, og tilsammen giver Ida Prætorius og Andreas Kaas rollerne den troværdige, ungdommelige gnist og begejstring, som der netop skal være i disse krævende titelroller.

 

CR 20160229 1180
Romeo og Julie af John Neumeier. Den Kgl. Ballet, 2015-2016. Pressefoto, copyright Det Kgl. Teater


Udnævnelser til solist og solodanserinde

Og yderst velfortjent blev Andreas Kaas dagen før repremieren udnævnt til solist ved morgentræningen, mens Ida Prætorius ved forestillingen den 6. april, som i øvrigt blev streamet live til biografer landet over, blev udnævnt til solodanserinde på scenen af balletmester Nikolaj Hübbe, ikke overraskende efter hendes mange præstationer i hovedpartier igennem de seneste par år.  
Stort TILLYKKE til dem begge.

 

 


FAKTA

Romeo og Julie af John Neumeier med Den Kgl. Ballet

Info: Det Kgl. Teater

Koreografi: John Neumeier

Musik: Sergej Prokofjev

Scenografi og kostumer: Jürgen Rose

Iscenesættelse: John Neumeier

Iscenesættelse: Kevin Haigen

Dirigent: Graham Bond

 

rj11
Romeo og Julie af John Neumeier. Den Kgl. Ballet, 2015-2016. Pressefoto, copyright Det Kgl. Teater

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top