Franske Sébastien Wojdan er en performer trés formidable. I sit one-man-show, Marathon, brillerer han med knivkast og keglejonglering med et kækt smil, som smelter publikums hjerter. Også selvom han en gang imellem taber dem på gulvet.

af Maja Holtze (danseskribent)

 


Marathon af Sébastian Wojdan. Foto: Candice Kurtz

 

Det udfordrer den danske småborgerlighed at blive stuvet sammen som køer ved indgangen til Marathon-forestillingen, der finder sted i en hal på AFUK i København V. Køkulturen er røget i takt med, at mondæniteten i området falder, jo længere ud på Vesterbro vi kommer. Og på de bageste rækker, kan man ikke høre, hvad der bliver sagt, når performerne ellers kommer ud og tilbyder vodkashots til de friskeste af os. Men vi lader os rive med, når vi først forstår, at invitationen gælder et univers, hvor det hele ikke skal tages så alvorligt.

Nycirkus: Et bredt begreb
På træbænke rundt om manegen følger børn som pensionister spændt med i, hvad Wojdan finder på. Der er lige dele musikalsk performance (jeg talte seks instrumenter), børneleg, cirkuskundskaber, dans og teater over forestillingen, der i sandhed spiller på alle tangenter.

Vores protagonist er multitalent med stort M. Foruden knivskarpt kast med dolke, linebalancering på et reb der buede sig ned over fem køkkenknive, og sang og guitarspil simultant med at have en åben dåse rød måling balancerende i fire meters højde over sig, formåede Wodjan og sine scenehjælpere fra Galapiat Cirque at nå ud over scenekanten (i bogstaveligste forstand), i en flirtende leg med publikum.

Tæt på publikum
For hver kegle Wojdan tabte, grinede vi ikke af ham, men med ham. Når et trick kiksede eller en mindre scenisk fejl afstedkom, som da det selvklæbende tape på scenen ikke ville komme af, kluklo vi i ren og skær sympati og symbiose med performeren. Det gjorde os nærmest tættere, når vi relaterede til den banale frustration.

Men man skal ikke tage fejl af, at det var top professionelt og råt talent, der udspillede sig på det sorte trægulv under Marathon. AFUK – akademiet for utæmmet kreativitet – udgjorde den perfekte ramme. For bag det høje tempo, den ekstreme gak og de tøjleløse idéer Sébastien Wojdan og Galapiat Cirque præsenterede, må der have befundet sig en seriøs disciplin og timevis af træningstimer. Wojdan har formået at tæmme sin kreativitet tilstrækkeligt meget til at kunne præsentere en vellykket, helstøbt forestilling på Københavns Internationale Teaters Ny Cirkus Festival, der havde publikum med sig fra start til slut.

Når leg bliver til alvor… og leg igen
I en særlig rørende sekvens rulles et hegn af hønsenet ud om performeren. Er det for at holde ham inde eller os ude? Det kan være fristende at tænke det første, da der er risiko for, at en kegle kommer flyvende (som det faktisk hændte en enkelt gang). Men ved nærmere eftertanke er det min mistanke, at Wojdan lukker os ude og i stedet giver os et kig ind bag kulissen: Til en mand sprængfyldt med energi, ambition og viljestyrke til at blive dygtigere, hurtigere og vildere til sine næsten umulige tricks.

I en dans med kegler, der låner elementer fra capoeira, moderne dans og break dance, males gulvet blankt af sved, når performerens krop hamrer hårdt ned på ryg, knæ og skuldre. Vi følger keglerne og kroppens organiske dans med hinanden, som var de ét. Rummet er mørkt, og lyset er koldt. Uhyggen er faldet på. Og pludselig formår Wojdan at gøre det hyggeligt igen. Han træder ud af sin ensomme indhegning og engagerer publikum til at puste balloner op og sætter dem på sine fingre som abnormiteter, der er farverige og legende. Danser rundt med dem, til de sprænges én for én på en kaktus. Det hele behøver ikke være så seriøst, vel?

 


Marathon af Sébastian Wojdan. Foto: Sebastien Armengol

 


FAKTA
Marathon vises under Ny Cirkus Festival arrangeret af Københavns Internationale Teater. Kan opleves 11. & 12. august kl. 19 og 14. august kl. 17.

Læs mere på Københavns Internationale Teater 

 

BAGOM forestillingen

Af & med: Sébastien Wojdan
Outside eye: Gilles Cailleau, Guillaume Sauzay (Gus) & Elice Abonce Muhonen
Lysdesign: Pierrot Usureau
Scenedesign: Sébastien Wojdan
Konstruktion: Sébastien Wojdan, Benjamin Bottinelli Hahn & Luc Mainaud
Outside eye på koreografi: Nanda Suc
Lys & rekvisitter: Loïc Chauloux
Lys & rekvisitter: Franck Beaumard
Musik: Sébastien Wojdan, Tsirihaka Harrivel, Ibrahim Maalouf, Jacques Brel
Foto: Sébastien Armengol
Video: Alex Guillaume
Produktion & turné: Nolwenn Manac’h
Kontoradministration: Lucile Mulliez, Emmanuelle Nonet
Produktion: Galapiat Cirque
Co-produktion: Le Carré Magique, Pôle National des Arts du Cirque en Bretagne, Le Grand Pré, Scène de Territoire, Le Fourneau, Centre National des Arts de la Rue
Støttet af: Espace Périphérique, la Villette, Le Trio... S Théâtre, Cirk Eole, Ecole de Cirque, Balthazar, Centre des Arts du Cirque, Le P’tit Cirk, Cirque Melem, Compagnie les Demoiselles, le Théâtre de la Folle Pensée

www.galapiat-cirque.fr

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top