Stjernerne har regnet ned over Le Vide, som blev vist på Københavns Internationale Teaters Ny Cirkus Festival. Og med god grund. Her tager rebartisten Fragan Gehlker nemlig og liver op i Albert Camus’ historie om Sisyfos og krydrer den med klatrekunst og frit fald i 12 meters højde, i en perfekt cocktail af farefulde tricks og dyb eftertænksomhed.

af Maja Holtze (danseskribent)

 

Én efter én falder de ned i hovedet på ham eller knækker af på midten, mens han hænger i dem. Det er ikke for sarte sjæle, når Fragan Gehlker søger mod toppen af Den Grå Hal ved at kravle op i rebene, som pryder det store lokale.

Et blødt og sælsomt lys kastes op i manegen og illuminerer den afdæmpede artist, hvis eneste mål er at komme op, op, op. Hans hænder er rolige, når de tager fat om rebet, og selvom han hænger i toppen uden sikkerhedsnet eller mulighed for at komme ned samme vej, som han kom op, finder han alligevel en løsning. Han må være født på en klippetop eller dele gener med en bjergged, som hans evner tager sig ud i Le Vide – der passende nok betyder ’tomrummet’ på dansk.

 

 

LeVide total MG 9406
Le Vide - Essai de Cirque. Foto: Alan Guichaoua Fratellini

 


Dybt at falde
Det burde ikke komme som et chok, at han hverken skælver, sveder eller gyser over situationen, som det ellers sker blandt publikum, der knækker nakkerne bagover for at følge med nede fra stolerækkerne: Fragan Gehlker er ifølge programmet en af de allerdygtigste rebartister, der findes. Et intelligent dramaturgisk forløb sættes spændingen i højsædet. Først knækker et reb med ham hængene i 8 meters højde, og stødet aftages af en blød madras. Efterfølgende er madrassen droppet til fordel for stengulvet, og vi får skabt en instinktiv fornemmelse i egen krop om, hvordan det må føles at havne der. Det gør han bare ikke, er den kollektive tanke. Pas nu på, mumler vi alle undervejs i forestillingen.


Til tops
Ledsaget af farefulde live-toner fra en violin, optagelser af en pisk der svinger over en cirkusmanege, Kim Larsens Joanna og lydspor fra et interview med kunstneren og Albert Camus, oplever vi den samme fortælling i forskellige versioner: Gehlker skal op til toppen. Også selvom han ryger ned igen og igen. ”Haven’t you ever felt discouraged?” spørger intervieweren. Gehlkers svar hører vi ikke. I stedet viser han en viljestyrke, der er enorm. Det er åbenbart slet ikke relevant at tage til eftertanke, når den professionelles håndværk skal udvides, styrkes og finpudses. For at nå toppen, må man… nå toppen.


Når absurditeten er smuk
Hvor Sisyfosmyten som regel bruges til at illustrere forgæves arbejde, er der intet spildt over Fragan Gehlkers klatrekunst, hvis man tager publikumsoplevelsen i betragtning. Det er næsten med garanti, at undertegnede tør slå fast, at hver enkelt medlem af publikum gennemgik følelsen af rædsel, ærefrygt og ren og skær højdeskræk i løbet af den timelange forestilling.

”Det absurde er noget alle kan opleve,” fortæller Camus på en lydoptagelse, og i Le Vide var absurditeten af Gehlkers gentagelser gestaltet på smuk, stemningsfuld og velkomponeret vis. Om det relaterer til de absurde situationer, man måtte befinde sig i uden for cirkusmanegen, kan diskuteres. Men vi fortabte os i Gehlkers hårde arbejde, og om noget, imponeredes over viljestyrken til at blive ved, og ved, og…

 

1 LeVide7AlanGuichaoua Fratellini
Le Vide - Essai de Cirque. Foto: Alan Guichaoua Fratellini

 


FAKTA

LE VIDE – ESSAI DE CIRQUE
af Fragan Gehlker, Alexis Auffray & Maroussia Diaz Verbèke (FR)

DATO: 12., 13., 15., 16. aug. kl. 21.00

STED: Den Grå Hal, Christiania Refshalevej 2, Kbh. K

En forestilling skabt af Fragan Gehlker, Alexis Auffray og Maroussia Diaz Verbèke
Baseret på en original idé af Fragan Gehlker
Akrobatik i reb: Fragan Gehlker
Musik & sceneteknik: Alexis Auffray
Dramaturgi: Maroussia Diaz Verbèke
Lysdesign: Clément Bonnin  
Kostumedesign: Léa Gadbois-Lamer  
Teknik: Adrien Maheux  
Turné: Anna Tauber  
Administration: Roselyne Burger

Læs mereKøbenhavns Internationale Teater

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top