Forladt og alene danser cirkusprinsessen rundt. Hvis cirkusprinsessen da er en midaldrende mand i forslået piccolodragt, der har set sig sur på livet i arenaens spotlight. Her er spotlight nemlig paradoksalt nok placeret i skyggen af sin afdøde familie.

af Maja Holtze (danseskribent)


Den ensomme altmuligmand i Circus Ronaldo holder skansen alene i manegen. ”Tutti mia famiglia è morta,” fortæller han opgivende, imens han slår armene ud og gestikulerer mod de ni placerede grave rundt i ringen. Her ligger ballerinaen, trapezkunstneren og cirkusdirektøren under en højderyg af savsmuld. Vi sukker i sympati og smågriner af hans statur, som han går rundt på Chaplin-manér i lidt for slidt tøj af en professionel cirkus-performer at være. ”No spectacle!,” fortæller han os, og afføder endnu mere latter. ”No comico!,” må han stampe i jorden og gentage igen og igen, når vi ikke kan undgå at hyle af grin.

Men han holder ikke, hvad han lover, for forestilling, dét får vi for alle pengene. Fidelis Fortibus af Circus Ronaldo indeholder skønne sekvenser af klassiske cirkusnumre med et twist, hvor hovedpersonen, Danny Ronaldo, både svinger pisken, jonglerer med tunge jernkugler og balancerer på tiltende, stablede stole. Altid med en ironisk distance og lettere opgivenhed, for – som han implicit fortæller os – han er jo slet ikke så god, som hans afdøde familiemedlemmer var til det.

 

Fidelis Fortibus 1Fidelis Fortibus af Circus Ronaldo. Foto: Benny de Grove


Let på tå
Det er nu ikke helt rigtigt. Særligt står en fantastisk scene ud, hvor publikum nægter at komme ham til undsætning, og han både selv må agere ”bella donna” som den overskårne dame såvel som manden, der fører saven. Det fører til en bizar eksekvering af tricket, hvor kisten knækker over og falder på gulvet – vel at mærke efter adskillelsen af over- og underkrop har fundet sted. Et par gamle ballerinaben er det eneste, han med halv krop kan få fat i, og pludselig må han stille sig til tåls med at stå i tylskørt og tåspidssko.

Man siger, at man ikke skal dømme en mand, før man har gået en mil i hans sko. Det samme gælder ballerinaens anstrengelser på tå. Og sørme, om han ikke mestrer at bevæge sig rundt på spidsen af skoen og at udføre den lejlighedsvise petit allegro.


En sidste applaus
Men ak, har man først fået slået ind i hovedet, at man intet talent har, er tankerne svære at ryste af sig igen. Også selvom man er trofast og modig, som den latinske titel på forestillingen refererer til.

Vi er vidne til en mand, der til klezmer-tonerne fra slægtningenes grave, er tynget af at bære hele familiens stolte cirkustraditioner på sine egne to skuldre. Og nu må det være nok: En tiende grav skal snart tilslutte sig manegen, nemlig hans egen. I et hysterisk morsomt, men morbidt, selvmordsforsøg, må vi dog slå fast, at heller ikke dette kan han finde ud af. Rebet, han vil hænge sig i, falder fluks ned i hovedet på ham igen.

I stedet samler han i en lang, hypnotiserende scene manegens mange artefakter i en klump og hejser dem højt op i cirkusteltets top. Min umiddelbare frygt er, at han vil lade dem styrte ned i hovedet på sig selv og dermed ende sin cirkuskarriere med et brag. Men kærligheden til familien og erkendelsen af at måtte kappe båndene på et tidspunkt, uden at glemme sit ophav, trumfer dødsønsket. Minderne om ballerinaen, cirkusdirektøren og alle de andre, danner i stedet en interimistisk lysekrone, som kaster et smukt og blidt lys over pladsen, vi med rette kan kalde Danny Ronaldos manege.

 

Fidelis Fortibus 2Fidelis Fortibus af Circus Ronaldo. Foto: Vincent Schiphorst

 


FAKTA

Fidelis Fortibus af Circus Ronaldo kan endnu opleves på Ny Cirkus Festival den 23. & 24. august på Refshaleøen.

Ny Cirkus Festival er arrangeret af Københavns Internationale Teater – læs merewww.kit.dk

Credits:
Af og med: Danny Ronaldo
Coaching: Lotte van den Berg, Steven Luca, Rafael & Jo De Rijck
Musik: David Van Keer & Tony Decap
Teknik: Nanosh Ronaldo / Seppe Verbist
Kreative input: Andreas Ketels, Erik Van den Broecke   
Co-produktion: Theater op de Markt - Dommelhof, Festival PERPLX, MiramirO, Théâtre Firmin Gémier/La Piscine, Pôle national des arts du cirque d’Ile de France
Støttet af: De Vlaamse Gemeenschap, Provincie Antwerpen, Werkplaats Diepenheim, Oerol Festival, Dok Gent, CC Bonheiden
Info & bookings: Lisbet Van de Sype, Frans Brood Productions
Foto: Benny De Grove

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top