Hvilken betydning har vores herkomst for, hvem vi bliver som individer? Hvordan man manifesterer det spørgsmål i et koreograferet, fysisk udtryk, giver X-act Kitt Johnsons nye forestilling ”STAFET” et bud på fra den 6.-18. februar 2017 i Dansehallerne.  

af Signe Ravn (cand.mag. i Teatervidenskab)

 

N6R3172 copy
Kitt Johnson. Foto: Per Morten Abrahamsen


Der er en dansker, en halvt pakistansk tysker, en japaner, en nordmand, en afrikaner, en østriger, en svensker, en tjekke og en franskmand. Men det er ikke indledningen til en fesen 90’er vittighed om nationaliteternes forskellighed. Det er castet til Kitt Johnsons nye forestilling ”STAFET”.

Den fysiske forestilling, der undersøger herkomst og hvad, der gør os til de individer, vi er, spiller i Dansehallerne i København i februar. ”STAFET” skaber Kitt Johnson i en devising-proces sammen med de ni performere, der ikke kun har et stort geografisk og socioøkonomisk spænd, men også aldersmæssigt dækker hele spektret fra den yngste performer på 24 til den ældste danserinde på 71.

Arbejdet med performerne blev indledt i november 2016 i Struenseegade på Nørrebro. I vanlig stil har Kitt Johnson forudgående haft en lang researchperiode, hvor hun har undersøgt begrebet herkomst ved at læse om blandt andet genetik, sociologi, antropologi, filosofi, statistikker, geopolitik og konfliktløsning.


Interaktion mellem krop og sind

”Titlen ”STAFET” er både et objekt, et løb og en person – en budbringer. Jeg tænker, at stafet er det, man fører videre. Gennem en herkomst får man noget med fra generation til generation på godt og ondt, både fysisk og mentalt. Derfor ordet ”STAFET”,” forklarer Kitt Johnson og minder om, at herkomst på et globalt plan har betydning for mange af de kriser, vi har.  

”Jeg kalder det ikke selv en danseforestilling. Jeg er ikke særlig interesseret i dans. Det er ikke derfor, jeg bevæger mig. Jeg er interesseret i kroppen og interaktionen mellem krop og sind, mellem det indre og det ydre, og jeg er et fysisk menneske. Kroppen er ikke noget uden alt det andet. ”STAFET” er en fysisk forestilling – et scenekunstværk med kroppen i fokus.

”Identitet kan ikke reduceres til, om man kan lide frikadeller eller ej, eller hvem er dansk eller ikke? Det er så kompleks en størrelse, som er blevet reduceret til en meget overfladisk, ligegyldig diskurs om frikadeller eller om man beder fem gange om dagen. Det bliver banalt, og det er identitet ikke. Hvert enkelt individ har en kombination af ting, de har fået med hjemmefra, og ting, de har taget til sig,” fortæller Kitt Johnson.  

 

Stafet4PerMortenAbrahamsen
Stafet. X-act, Kitt Johnson. Foto: Per Morten Abrahamsen


Teknikken er et usynligt redskab
I arbejdet med performerne researcher gruppen og forsøger med udgangspunkt i deres personlige historier at kortlægge identitet og sætte bevægelser på. Johnson er glad for Mårten Spångbergs begreb om koreografi i et udvidet felt, fordi konceptet og undersøgelsen af temaet fylder, og bevægelserne skubber til dansekonventionerne.  

”Jeg forsøger at få spillerne til at slippe deres tekniske baggrund og bare bruge den som et usynligt redskab, den teknik, der ligger under det hele, men ikke en synlig reproduktion af teknikken. Vi har ben, to arme, en torso og hvirvler, så der er grænser for, hvad man kan. Jeg søger ikke, at vi skal gøre noget, der aldrig er gjort før. Vi skal gøre noget, der føles rigtigt.”


Publikum læser sig selv i forestillingen
Udover spredning i alder og geografisk oprindelse, kommer de ni performere også fra forskellige felter. En er skuespiller, en er mimeartist og et par stykker kommer fra performancefeltet, mens de resterende er dansere fra vidt forskellige grene; fra afrikansk dans til impro og ballet. Og netop diversiteten er interessant for den garvede koreograf, der tanker energi i mødet med anden koreografisk tænkning, problemløsning og det vokabular, som danserne fysisk bærer med sig.  

”Jeg synes, det er spændende, at folk kommer fra forskellige universer og forskellige måder at bevæge sig på. Når jeg arbejder med devising, så kommer bevægelserne fra dem, og så instruerer jeg på det. Det er ikke mit mål, at de bevæger sig ens, men selvfølgelig skal det fornemmes som en helhed. Det med helhed er både et mentalt fokus og et fysisk udtryk. Der er en idé med, at de er så forskellige.”

Målet er at få skabt en forestilling, som publikum kan reflektere sig ind i omkring herkomst og dens betydning – både på et personligt og et lidt større plan.

”Jeg vil gerne være med til at vække til eftertanke. Jeg har tillid til, at der kommer det, der skal komme. Det er min opgave at bygge de broer, der skal til, for, at det også bliver relevant for publikum. Jeg kan godt lide, der er et element af abstraktion, for så kan publikum læse deres egne behov ind i det, og så er der forhåbentlig lige så mange tolkninger, som der er mennesker i salen. Så er det lykkedes.”

 

Stafet3PerMortenAbrahamsen
Stafet. X-act, Kitt Johnson. Foto: Per Morten Abrahamsen

 

FAKTA:

"STAFET" spiller på Store Carl i Dansehallerne fra den 6.-18. februar 2017 (mandag-lørdag kl. 19).

Billetter til ”STAFET”: http://www.teaterbilletter.dk/forestillinger/stafet/

Info: Dansehallerne

 

"Stafet"
Koreograf: Kitt Johnson
Lyddesigner: Sture Ericson
Lysdesigner: Mogens Kjempff
Kostumedesigner: Charlotte Østergaard
Performere: Poul Helmer Laursen, Marek Menšík, Julienne Boura Gbaïe Doko, Jan Henrik Mattias Vesala, Hilde Ingeborg Sandvold, Florent Golfier, Dorothea Eitel, Gabriele Dissmann Poulsen og Kyrie Oda.

Foto: Per Morten Abrahamsen

Info: X-act og Kitt Johnson

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top