Giselle er historien om bondepigen, der bliver sindssyg af sorg over, at hendes elskede Albrecht er forlovet. Det er et faktum, den unge mand har glemt at dele med Giselle. Han fortier bevidst sin identitet over for hende og udgiver sig for at være en anden. Det kan jo ske, om end han nok ikke havde kunnet regne ud, at miseren ville ende i hendes alt for tidlige død.

af Pia Stilling (cand.mag., kulturskribent)

 

cr 20161021 0574 Giselle. Det Kgl. Teater, 2018. Dansere: Ida Praetorius som Giselle og Andreas Kaas som Albrecht. Foto: Costin Radu

 

Giselle

Det skorter ikke på advarsler til Giselle. Hendes mor passer (måske for overbeskyttende) på hende, og Hilarion er forelsket i hende og forsøger at flå hende ud af Albrechts klør.

Balletten daterer sig helt tilbage til 1841, men man gribes stadig af den unge piges sorg, og for undertegnedes vedkommende af vrede over for den unge Albrecht. Fortjener han overhovedet hendes tilgivelse og den forbøn, Giselle går i, for at han ikke danses til døde af wilierne. Døm selv.

Musikken af Adolphe Adam er forunderlig og understreger den romantiske og melankolske stemning i handlingen.

Silja Schandorff og Nikolaj Hübbes opsætning er forunderlig, Mia Stensgaards kostumer har en lethed over sig, der understreger dansen på bedste vis.

 

cr 20161021 0873 Giselle. Det Kgl. Teater, 2018. Danser: Caroline Baldwin i bonde pas de deux. Foto: Costin Radu

 

Koreografien er vanskelig. Det er ikke bravur som i Svanesøen. Tværtimod danses der meget langsomt – blandt andet når wilierne skrider frem alle på et ben med lange hvide tutuer og næsten danner en mur på scenen. Eller når Giselle hopper på et ben på tå i en solo. Der er ingen vaklen i geledderne hos danserne. Alle er veldansende og præcise.

Det var den kongelige ballets unge og florlette par, Ida Praetorius og Andreas Kaas, der dansede hovedpartierne i balletten, og de er udover at være teknisk overlegne sammendansede og klæder hinanden.

Lad endelig Giselle blive i repertoiret.


FAKTA:

Giselle – Den Kgl. Ballet

Spillede på Det Kgl. Teaters Gamle Scene i perioden august-november

Bagom Giselle

Koreografi: Silja Schandorff og Nicolaj Hübbe efter Jean Coralli og Jules Perrot
Musik: Adolfhe Adam
Scenografi: Maja Ziska
Kostumer: Mia Stensgaard
Lysdesign: Åsa Frankenberg
Iscenesættelse: Nikolaj Hübbe
Instruktørassistenter: Claire stille, Lynne Charles, Sorella Englund
Dirigent: Garrett Keast
Orkester: Det Kongelige Kapel
Medvirkende: Ida Praetorius, Andreas Kaas, Oliver Starpov, Isabella Rose Carroll, Mette Bøtcher, Guilherme De Menezes, Benjamin Buza m.fl.

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top