En forfriskende, fornyende og kontroversiel koreograf med frække og respektløse dansetrin krydser klinger med de klassiske balletdansere i Come Fly Away.

af Susanne Trudsø (konservator; danseskribent)


Det er måneder siden, at publikum har kunnet se Den Kongelige Ballet danse på Gamle Scene på Kongens Nytorv. De er der stadig, og det har sådan set blot været sommerferie, og kompagniet er altså ikke faldet i en Tornerose-agtig søvn, selvom man kunne fristes til at tro det, da teaterbygningen er godt gemt – ikke bag en tjørnehæk – men en meget høj, meget lang og meget grøn væg – opsat af det i København allestedsværende Metroselskab. Og inde bag væggen har danserne trænet – ikke i tåspidssko, tylskørter og trikot – men i høje hæle, korte kjoler og glatte jakkesæt. Den Kongelige Ballet åbner nemlig sin sæson 2013-14 på Gamle Scene med europæisk premiere på Twyla Tharps Broadwayhit Come Fly Away, der er bygget over 32 af Frank Sinatras bedste sange.


Come Fly Away i København
Det er netop denne forestilling af Twyla Tharp, som balletmester Nikolaj Hübbe er faldet for og har kæmpet i flere år for at få til Gamle Scene, dels for at udfordre sine dansere og dels for at give publikum en anderledes danseoplevelse end de traditionelle balletter. Hübbe er derfor begejstret over, at det nu er lykkedes, og at han med Come Fly Away tager sit New York med hjem til Kongens Nytorv, og dermed også kan skyde sæsonen 2013-14 i gang.

Scenen omdannes således til en natklub, og jazzbassist Chris Minh Doky har samlet et orkester, der spiller live fra scenen ved alle forestillinger. Ud af højtalerne flyder Frank Sinatras stemme, og der vil blive uforskammet meget flirt i luften, når danserne omme bag det grønne metrohegn ifører sig de korte kjoler, høje hæle og glatte jakkesæt for at danse Twyla Tharps koreografi.

 

Come Fly Away. Den Kgl. Ballet, sæson 2013-14. Foto: Costin Radu
Come Fly Away. Den Kgl. Ballet, sæson 2013-14. Foto: Costin Radu


Twyla Tharp – en kontroversiel skikkelse
Men hvorfor dette crossover mellem balletdansere og showdans fra Broadway? Svaret er flerstrenget og skyldes dels balletmester Nikolaj Hübbe, som jo har haft en mangeårig karriere i New York City Ballet, og dels den amerikanske koreograf Thyla Tharp, hvis baggrund er noget atypisk i dansens verden. I det moderne amerikanske danseliv er hun kendt som en forfriskende, fornyende og kontroversiel skikkelse, der har skabt balletter, der ofte fremstår som frække og respektløse, men også udført med overordentlig professionel dygtighed og på overraskende vis blander hun i sin stil vitaliteten og det lidt henkastede fra jazz, step og selskabsdans med den klassiske ballets virtuositet og disciplin.


Thomas, Graham, Cunningham, Balanchine, Taylor
Thyla Tharp blev født i 1941 på en gård i staten Indiana. Trods opvækst i en kvækerfamilie gik hun som barn både til ballet, step, jazzdans og moderne dans, men også til klaver, trommespil og violin samt harmonilære og kompositionsteknik. I 1950 flyttede familien til Californien, hvor forældrene åbnede en drive-in biograf.

Under sydens sol dyrkede Twyla Tharp fortsat dansen og kom siden hen på High School. Efter afsluttende eksamen fortsatte hun på et college i Californien, men skiftede senere til Barnard College i New York, hvorfra hun i 1963 dimitterede med en bachelorgrad i kunsthistorie. Sideløbende med studierne havde hun desuden taget undervisning hos markante personligheder som Richard Thomas, Martha Graham, Merce Cunningham, George Balanchine og Paul Taylor, og umiddelbart efter hendes eksamen i 1963 blev Twyla Tharp optaget i Paul Taylor Dance Company.

 

Come Fly Away. Den Kgl. Ballet, sæson 2013-14. Foto: Costin Radu
Come Fly Away. Den Kgl. Ballet, sæson 2013-14. Foto: Costin Radu


Twyla Tharp Dance
1965 blev et skelsættende år for den unge Twyla Tharp. Dels koreograferede hun sin første ballet Tank Drive, og dels skabte hun sit eget kompagni, nemlig Twyla Tharp Dance. Derefter fulgte nye koreografiske værker, så at sige slag i slag med tre til fem nye værker om året.

I sine koreografiske værker udnyttede hun ofte sin bredspektrede baggrund og blandede klassisk musik med jazz og nutidig popmusik. Den musikalske spændvidde var fra Haydn til pop. I de følgende år turnerede hendes kompagni verden rundt med hendes værker og dette samtidig med, at hun også skabte værker til andre kompagnier samt bidrog til danseindslag i film og på tv.


Fusionerer med American Ballet Theatre
I 1988 fusionerede American Ballet Theatre og Twyla Tharp Dance, og siden da har det amerikanske kompagni haft verdenspremiere på seksten af Twyla Tharps værker, og i 2010 havde kompagniet således tyve af hendes værker i deres repertoire. Men sideløbende med koreografiske værker i ballettens verden, har Twyla Tharp også haft mange andre jern i ilden indenfor showdans. Lille og spinkel er hun, med dybe stirrende øjne, men først og fremmest intens. Men også fysisk og meget temperamentsfuld og har ry for at arbejde med en energi, der til sidst dræner danserne for de sidste kræfter. Denne intensitet forklarer måske, at det har været muligt for Twyla Tharp at være så energisk og mangfoldig.

 

Come Fly Away. Den Kgl. Ballet, sæson 2013-14. Foto: Costin Radu
Come Fly Away. Den Kgl. Ballet, sæson 2013-14. Foto: Costin Radu


Broadway-shows og meget mere
På Broadway i New York har Twyla Tharp iscenesat mange værker, hvilket her vil være umulig at opliste, men eksempler kan gives. I 1985 skabte hun koreografien til Singin’ in the Rain til Gershwins musik; en forestilling, som gik ikke mindre end 367 gange. Til musik og sangtekster af Billy Joel skabte Twyla Tharp i 2001 koreografien til musicalen Movin' Out, som havde premiere i Chicago. Året efter kom musicalen til Broadway, hvor den har spillet hele 1.331 gange.  Forestillingen fik ti Tony-nomineringer, og Tharp vandt prisen som bedste koreograf.

På CV’et kan også skrives samarbejde med filminstruktører som Miloš Forman på Hair (1978), Ragtime (1980) og Amadeus (1984) og Taylor Hackford med hans eminente film White Nights (1985) med Mikael Baryshnikov i hovedrollen, som den afhoppede sovjetrussiske balletstjerne, der under en turné er så uheldig at være ombord på et fly, der må nødlande i Sovjet.

Siden hen tog Tharp favntag med Bob Dylans musik og skabte The Times They are A-Chang’in, hvilket også blev en succesforestilling. I 2009 arbejdede Tharp med sange af Frank Sinatra, hvilket altså blev til forestillingen Come Fly With Me, der fik premiere i Atlanta, og på Broadway i 2010 med titlen Come Fly Away og som nu kan ses med Den Kgl. Ballet på Gamle Scene fra den 28. september til og med den 28. november.  

 

FAKTA

Come Fly Away

med Den Kgl. Ballet; koreografi af amerikanske Twyla Tharp

Spilleperiode: 28. sept. – 28. nov.

Spilledage
Sept.: 28., 29.
Okt.: 3., 4., 5., 6., 8., 9., 10., 12., 15., 18., 30.
Nov.: 1., 2., 5., 12., 15., 21., 22., 26., 28.

Spillested: Det Kgl. Teater

Info: Det Kgl. Teater

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top