Niveauet er som altid tårnhøjt hos Wallmans. Højt er næsten et temaord i årets dinnershow, der byder på sexet luftakrobatik med veldrejede artister højt oppe i cirkuskuplen samt kvindelige sangere og mandlige dansere på meget høje hæle. Og så det vigtigste i showbiz: publikum kommer i højt humør af jubilæumsshowet Sweet Addiction!

 

 

af Torben Kastrup (cand.mag.; journalist)

 

Mænd på – ikke blot høje hæle, men tårnhøje hæle – vrikker frem fra mørket som fotomodeller på en catwalk. Det er danserne Christofer Lindström, Hannes Lundin og Vegard Kristiansen, som går Kazaky! De tre mandlige bitches borer deres sylespidse hæle ned i gulvet, mens armene går som penduler til musikkens dunkende rytme. De kaster hovederne teatralsk fra side til side eller bagover med en kølig arrogance, som siger de: ”Kom ikke for tæt på, her er det mig, som er queen. Skrid, eller du får en stilethæl i øjet”.


Waacking à la bitchy
Waacking hedder denne bitchy stil, som er street dance med rødder i 70’ernes disco. Drags benytter sig ofte af dansestilen, når de agerer teatralske divaer, og det er da også især mænd, som har taget stilen til sig og løftet den op på et kunstnerisk niveau. Kontrasten mellem de maskuline kroppe og de feminine bevægelser er hele clue’et.

Waacking-stilens verdensstjerner er fire spændstige ukrainske herrer, som kalder sig Kazaky. De har indtaget verdens største showbiz-scener på høje hæle og danser med verdensstjerner som Madonna, Britney Spears og Lady Gaga. Og netop Lady Gagas musik er udgangspunktet for entreen, Monster Ball – aftenens bedste tableau i årets Wallmans show.

Monster Ball er lækkert koreograferet af Zain Odelstål, som er yderst inspireret af Kazaky og deres androgyne æstetik. Mens drengene danser waacking og acro (klassisk dans med akrobatiske elementer) til Lady Gaga-hits som Born this way, Judas, You and I, Marry the Night, Paparazzi og Pokerface, stiger luftartisten Shaunna Kotka til vejs i cirkuskuplen. Klædt i sort neglige hænger hun i metalkæder, der matcher det rå look i de lak- og læderkostumer, som sangerne og danserne bærer nede på scenen. Monster Ball er dirty dancing år 2013. Dejligt dekadent.


Vaskebræt uden vasketøj
Shaunna Kotka er ikke den eneste, der bevæger sig i højden og går i spagat oppe i cirkuskuplen. Også en charmerende solbrun latino-boy kravler til vejrs i en høj pole. På vej op i toppen ryger det meste af tøjet af, og den brasilianske artist Bruno Bonifácio afslører en muskuløs krop og et perfekt vaskebræt. Mens damerne hviner ved synet af hans vaskebræt, kan vi mænd så sidde og sukke over vores egen vaskebalje. Smidigt og kraftfuldt balancerer Bruno Bonifácio horisontalt på den vertikale pole. Imponerende kraftfuldt artisteri med et skævt smil på læberne og et skælmsk blik i de chokoladebrune øjne. Sådan skal den pole poleres.

Senere vender de to luftakrobater tilbage i en ikke mindre sexet pas de deux – højt oppe i en trapez. Her er musklerne ikke blot til pynt, de bruges på liv og død – så at sige: for her er ingen sikkerhedsline.

 


Foto: John Resborn

 

Perfekt Chaplin-poesi
Sexet kan man måske ikke lige kalde den danske klovn og jonglør Kasper Jensen, men han har en eminent timing – både som komiker og som artist. Med sin overlegne beherskelse af det klassiske djævlespil holder han ikke blot spolen i spind på sin snor, han holder også publikum i sin hule hånd. Kasper Jensen har Chaplin-poesi og artistisk perfektionisme.


Charmerende og syngende tjener
Danserne, sangerne og artisterne hos Wallmans kan deres metier – og mere til. De kan også servere en fin fire retters menu og opvarte publikum, så andre spisesteder i byen må være grønne af misundelse over det høje serviceniveau.

Vores venlige tjener præsenterer sig som Jonas Antesten, han er også sanger oppe på scenen, hvor han med sin skønne stemme giver sjæl til blandt andet Jersey Boys-hits som Big Girls Don’t Cry, Oh What A Night, og You’re Just too Good to be True. Jonas Antesten har travlt i løbet af aftenen, han synger, danser, og er hér og dér og alle vegne, men når han står ved vores bord, er han altid sød og opmærksom, han har endda tid til at blive fotograferet sammen med bordets kvindelige beundrere.

 


Foto: John Resborn

 

Tissepause med Barbra Streisand
Wallmans dinnershow byder på underholdning for enhver smag, og så er der naturligvis noget, man bedre kan lide end andet. For undertegnede var der et par fusere blandt programmets ti tableauer, deriblandt et alt for langt potpourri med Barbra Streisand-sange. Skønt Malena Tuvung gør det godt, hun både ligner og synger som Barbra Streisand, så bliver det altså lidt for tungt med den lange række af prætentiøse og meget amerikanske sange. Festen går lidt i stå under de opstyltede og sjælløse ballader, som i stedet bliver til tissepauser.

Tina Turner-sange passer måske bedre til et hæsblæsende dinnershow, men Kajsa Borg, som ligeledes synger fint, lyder langt fra som en hæs Tina Turner, og ligne hende gør hun slet ikke. Kajsa Borg er ganske enkelt fejlcastet som dronningen af Rock’n’Roll, måske ville hun have været bedre som Aretha Franklin? Sådan er der et par enkelte nittere i et ellers flot sammensat show.


Og så er der bal bagefter
Finalen er fed. Sweet Addiction har nemlig ikke et sentimentalt farvel. Finalen er derimod en livlig invitation til nattefest, hvor publikum selv er velkommen til at danse lige til den lyse morgen. Og man behøver ikke at være så god til at flytte fødderne som Wallmans topprofessionelle dansere, man kan bare give den gas i sin egen personlige stil. Man behøver heller ikke at have den store psykologi-eksamen for at forstå finale-scenografiens symbolsprog: En rød åben mund og en stor gul banan.

The Rhythm of The Night, synger de unge kunstnere på scenen. Be My Lover, synger vi publikummer. Anytime, Wallmans. Anytime. Det er det, som hedder Sweet Addiction.

 

 

FAKTA

Sweet Addiction

Wallmanns i Cirkusbygningen

Koreografi: Tim Zimmermann, Therese Carlsson, Zain Odelstål, PM Andersson og Thomas Benstem.

Showproducent: Johan Espeland

Info: Wallmanns 

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top