En vital formidlingsplatform for hip hop-dansekunstens undergrund. Forestillingerne i dette års Detour eksemplificerede på skønneste vis, hvorledes hip hop-dansekunst kan udtrykke noget, som ellers kan være vanskeligt at formidle, og samtidig få elementer som musik, koreografi, følelser og stemninger til at gå op i en højere enhed.

 af Mia Vad Petersen (stud.mag.)

 

“…Two roads diverged in a wood, and I,
I took the one less traveled by,
and that has made all the difference”.
(Uddrag fra “The Road Not Taken”, by Robert Frost)



Inspireret af Robert Frosts digt er Detour-festivalen en fejring af det urbane dansemiljø. Og apropos detour og digtet er det netop fejringen af valget om at tage ”the less traveled road” for at kunne udtrykke sig ærligt og særligt og uden at skulle gå på kompromis med alverdens konventioner om dansekunst, fortæller Sara Jordan, som er idékvinden bag Detour-festivalen.

 


Foto: Henning Sjøstrøm

 

Noget overraskende, imponerende, tankevækkende, oplysende, underholdende
Anden weekend i september fik kreative undergrundshoveder under dette års Detour-festival frit spil i Dansehallerne i København. Festivalen, som spiller for anden gang, strakte sig over to dage og bød på et utal af forskellige dansestilarter indenfor hip hop-genren. Detour bestod denne gang af fem forestillinger; ”BOXWOOD” af Anna Näsström (SE), ”2bLost” af Bruce Blanchard (BEL), ”The Biosis” af dEEp doWn dopEizm (NO), ”Catalyst” af Vigdis Hentze Olsen (DK) og ”The MAVERICK” af Soul Mavericks (UK).

Derudover bød Detour også på workshops, der som altid var åben for alle.

 

Kunstnernes Detour
Dette års Detour var fantastisk. Fra et publikumsmæssigt perspektiv kan festivalen anskues som et smukt afbalanceret sammensurium af noget overraskende, imponerende, tankevækkende, oplysende og underholdende.

Dog vil jeg i relation til denne artikel betragte Detour fra kunstnernes vinkel og diskutere festivalens virke i forhold til dem, da intentionen med Detour, ifølge Sara Jordan, blandt andet er at styrke talentudviklingen af hip hop-koreografer samt forbedre deres muligheder for formidling i det større danske dansemiljø.

 

Et udstillingsvindue for hip hop-kunsten
I Danmark har den urbane hip hop-dansekunst før Detour på sin vis manglet en åben og publikumsvenlig platform, hvorfra publikum ville kunne få øje på den kæmpe talentmasse, som hip hop-dansekunsten indeholder. Det urbane miljø eller ”undergrunden” er nemlig noget publikum selv skal få øje på og opsøge, såfremt man er interesseret. Budskabet skal dog ikke misforstås, for alle er velkomne i undergrunden og i hip hop-verdenen, da dette er en del af værdigrundlaget for hip hop-kulturen.

Detour muliggør en platform for mødet mellem interesserede publikummer og kunstnerne bag hip hop-dansen. Dette møde er vitalt for et dansemiljø, der til tider kan have svært ved at blive både hørt og set. I stedet for misfortolkes det ofte ind i en mere kommerciel hip hop-udgave, der ellers dominerer i medierne, og som i virkeligheden er meget langt fra den autentiske undergrunds-hip hop.

 

Autentisk dansekunst
Forestillingerne i dette års Detour eksemplificerede på skønneste vis, hvorledes hip hop-dansekunst kan udtrykke noget, som ellers kan være vanskeligt at formidle, og samtidig få elementer som musik, koreografi, følelser og stemninger til at gå op i en højere enhed. Undergrunden viser den ægthed, som er så usigelig i kunst. Den viser hele følelsesregistret og mange gange et ganske rent udtryk. Tingene er ikke overfortolket, men er rå og lige på. I undergrunden tør man nemlig godt lade dansen ”tale” frit, og man når langt længere med det rene udtryk. Alt andet ville også være at betragte som et fake, for den ægte glæde og ukonventionelle kunst vækker sanserne.

I ”BOXWOOD” af Anna Näsström (SE) blev man som publikum pludselig inddraget af et skærende og blændende lys, og i ”The MAVERICKS” af Soul Mavericks (UK) var publikum opfyldt af begejstring, da danserne nærmest fløj rundt på scenen. Alt i alt var forestillingerne ægte og pulserende af tilstedeværelse fra de optrædende, og dette skabte samme reaktion fra publikum. Det er præcis dén nerve, der egentlig er så vanskelig at beskrive, men så kendetegnende for hip hop-dansekunstens undergrund.

 

Synergi og interaktion
Detour sætter det urbane hip hop-dansemiljø i et nyt perspektiv og udskifter undergrundens rammer med nye og for publikum måske mere håndgribelige og konkrete begreber. Det, som kun er de interesserede forundt, bliver pludselig tilgængeligt for flere, når en institution som Dansehallerne lukker undergrunden ind på scenen. Derfor er tiltag som Detour vigtigt for undergrundens kunstnere.

Hip hop er en stilart, som dets kunstnere, og ofte publikum, elsker. For der er enormt meget plads til spontanitet, selvom det er koreograferet scenekunst. Hip hop rører ved publikum, det sås eksplicit da breakerne i ”The MAVERICKS” gik på scenen. Og det er tilladt at reagere. Den konkrete interaktion er noget ganske særlig, og den mærker folk på gaden. Men skal man højne niveauet og skabe fremtid for koreograferne, er det vigtigt, at der er nogle mennesker, som går i front og eksponerer koreograferne for publikum – og hinanden.

Tak for det, Sara.

 

FAKTA

Detour

Spillede i Dansehallerne den 13.-14. september

Info: Dansehallerne

 

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top