Udskriv

Örjan Anderssons nykoreograferede forestilling Rød, der er koreograferet til og med danserne i Dansk Dansekompagni, består egentlig af to forskellige forestillinger, dels Rød, som er den svenske koreografs eget værk, dels 32 Variations, der er blevet til i samarbejde med danserne i Dansk Danseteater.

af Betina Rex (stud.mag)

 

32 variationer
Forestillingen indledes med 32 Variations. En forestilling, der har navn efter musikken, den er sat til: Beethovens klaversatser 32 Variations. Der er da også et stort fokus på musikkens andel i forestillingen, og indledningsvist indtager pianisten Tanja Zapolski sit flygel bagerst på scenen, hvorefter danserne indtager scenen foran hende. På rad og række sætter de sig på hver sin stol, for snart efter at rejse sig og begynde en laaaaangsom bevægelse mod publikum. Deres præcise bevægelser får dem til at fremstå som en rolig organisme, der glider stille frem. Men bag de beherskede bevægelser lurer både tempo og dynamik. En fornemmelse der bliver meget tydelig i Zapolskis hænders smukke dans over tangenterne. Der bygges op til et udbrud.

 

Rød - 32 Variations. Dansk Danseteater. Koreografi: Örjan Anderson. Foto: Bjarke Ørsted

Foto: Bjarke Ørsted

 


Trekants dynamik
Og det går ikke stille for sig, når først musikken når sit crescendo, og danserne slipper kroppen fri. Og meget mod min forventning, må jeg indrømme, at dansen indeholder et stort element af humor. Måden danserne bevæger sig på, er simpelthen humoristisk. Ofte i formationer af tre, et dramatisk antal, der i sig selv indeholder en spændende dynamik, leger danserne rundt i bevægelser, på en måde så de hele tiden ændrer den kurs, jeg som tilskuer forventer, at de tager. De afbryder hinanden og sig selv, og ingen bevægelse er for umulig eller bizar til at blive sat på scenen. Sammenspillet mellem pianisten og danseren bekræfter mig blot endnu engang i, at live musik og dans kan noget ganske særligt sammen. Det får scenen til at ånde på en måde, ingen optagelse kan hamle op med.

 

Rød. Dansk Danseteater. Koreografi: Örjan Anderson. Foto: Bjarke Ørsted
Foto: Bjarke Ørsted


Rød
Anderledes går det for sig i næste del af forestillingen. Her er det Shostakovichs smukke strygerkvartet, nr. 8, der danner musikalsk baggrund, desværre ikke spillet live. Rød er modsat 32 Variations en mere samlet forestilling. Der er masser af symmetri på spil, og igen her får danserne mulighed for at demonstrere deres udsøgte evne til at smelte sammen som én krop.

Der er også rig lejlighed til at se de enkelte dansere udfolde sig solo eller sammen. Ofte i mindre grupper, hvor dansernes individuelle kropskvaliteter fungerer som et tydeligt samlingspunkt. De ligner og spejler hinanden indbyrdes, hvilket går igen i kostumernes udtryk. De er holdt i mange forskellige nuancer af rød, men enkelte kontrasterende elementer af grønt. Simpelt, men velfungerende. Det er symmetri med et twist. Det er det samme, men ikke ens. Rød er et værk, der er fart på, men ikke på bekostning af den enkelte detalje eller danser.

 

FAKTA:

Rød spiller i Dansehallerne til den 26. oktober

 

Info: Dansehallerne

LÆS mere om Dansk Danseteater

LÆS mere om koreografen Örjan Andersson