”Vi har alle sammen farvede solbriller på, når vi ser på hinanden,” fortæller koreografen Helle Bach om sin kommende forestilling ”Busy Bodies”, der har premiere på Bora Bora i Århus den 26. november. Den handler om kroppe. Om travle kroppe.

af Camilla Tonning Bælum (cand.comm.)

 

busybodies 1 HBusy Bodies. dadadans/Helle Bach. Foto: Jens Raadal

 


Om travle kroppe, som interagerer og blander sig med hinanden. På godt og ondt. Det lyder abstrakt. Men forestillingen er mere konkret og spacy, end den er abstrakt. Den indeholder nemlig alt fra almindelige hverdagsudfordringer mellem mennesker, til en kvinde med svømmefødder på scenen.

 
Subjektive (for-)forståelser
Her lige før prøvestart med danserne til ”Busy Bodies” har Helle Bach travlt, selvom hun allerede nu har et klart billede af scenerne i forestillingen. For idéen til denne forestilling ligger tre år tilbage, med hendes tanker om relationen mellem modellen og den skabende kunstner. Om hvordan kunstneren fx fremstiller modellen og forstørrer gennem sine egne farvelag; et portræt af det, han eller hun ser.

”Vi ser altid den anden gennem vores eget subjekt, og det gør kunstneren i høj grad. Det er en forstørrelse af det, som de (modellen og kunstneren; red.) har mellem hinanden,” understreger Helle Bach, der tilføjer, at portrættet nærmere afspejler kunstneren, end selve modellen.

Forestillingen ”Busy Bodies” sætter fokus på klassifikationer. Om at blive set – og ikke set. I vores portrætter af hinanden. Det er alt andet end objektivt. Af samme grund er titlen til denne forestilling ej heller tilfældigt udvalgt. Selvom det i en engelsk kontekst primært forstås negativt, så forklarer Helle Bach, at hun selv opfatter de travle kroppe både negativt og positivt.

”Det er næsten umuligt at se hinanden som det, vi er. For vi har vores egen agenda. Vi ser altid hinanden gennem vores egen spejling. Men vi har jo lyst til at se og høre hinandens historier. Vi er faktisk mega nysgerrige på hinanden. Men vi skal være bevidste om i hvor høj grad, vi ser hinanden gennem vores egne briller. Det er det her spændingsfelt, jeg rykker rundt på i ”Busy Bodies”,” opsummerer koreografen om grundlaget for forestillingen.

Den handler først og fremmest om de evige nysgerrige mennesker, der blander sig og påvirker hinanden med velmenende råd. Almindelige udfordringer i hverdagen, vi måske genkender fra vores eget liv i samværet med andre?

 
En suveræn Busy Body
Helle Bachs interesse for menneskelige livsbetingelser og for de historier, kroppen bærer, er ofte omdrejningsfeltet for hendes forestillinger. Kroppen er nemlig en uadskillelig del af, hvem hun selv er, også i kraft af det, hun laver. Men koreografen indrømmer dog, at hun selv er en suveræn busy body, netop på grund af hendes koreografiske virke. For hun bruger danserne som brikker i denne her forestilling, hun allerede har en meget stærk idé om, hvor hun vil hen med.

”Jeg lader mig farve af det tema, jeg arbejder med. Der er nogle ting, som er genkendelige. Det er lige præcis dér, danserne også skal give slip. De får præsenteret et tema. Derefter improviserer de, så bevægelserne bliver så ægte som muligt. Til sidst tager jeg det ud, som er interessant.”

Det er umuligt at få Helle Bach til at afsløre, hvad temaerne omhandler. Det må vi opleve med vores egne sanser. Men én ting er sikkert. Vores bevidsthed, og forestillinger blandt andet om vores egen objektivitet, bliver udfordret.

 

busybodies 3Busy Bodies. dadadans/Helle Bach. Foto: Jens Raadal


En sanselig oplevelse for kroppen
Koreografisk set anvender Helle Bach altså dansernes materiale, zoomer ind og rykker rundt. Det kræver en tillid og åbenhed fra dansernes side. Af samme grund vil du også genkende nogle af danserne fra tidligere forestillinger, hun har lavet, fordi de forstår hinanden.

”Danserne står der ikke kun med deres krop, men med hele deres væsen. Det gør tingene flotte. Men det er meget sårbart, og det er et tillidsspørgsmål mellem os,” understreger koreografen, hvis egne danseerfaringer betyder, at hun har en grundlæggende respekt for kroppen, og det, hun omtaler som kroppens intelligens.  

Helle Bach har søgt økonomisk støtte ad to omgange, før dette projekt endelig kunne realiseres som en virkelighed på scenen overfor et publikum. Det forklarer hun dels ved, at det nu er nemmere for hende at formidle forestillingens formål og intentioner, da den står meget klarere frem for hende, og dels ved dansens udfordringer og samfundets forståelser af kroppen.

”Vi har det vanskeligt ovre i dansen. For vi har meget svært ved at blive taget seriøst. Dans er svært tilgængeligt, måske fordi folk har glemt deres egen kropslighed? Det er lidt af et paradoks. Folk bruger jo deres kroppe, fordi alt er båret af kroppen. Det er vores instrument. Det er også derfor, vi bliver til ”Busy Bodies”. For det giver os meget travle kroppe, som blander sig i hinanden,” fortæller koreografen, der i syv år arbejdede som freelance danser i Paris, og siden 1999 har været bosat og arbejdet som koreograf i Danmark.


Dans på svømmefødder
Konkret set indeholder ”Busy Bodies” seks forskellige soloer, hvis udtryk møder, blander sig og skubber til hinanden. De er alle ”Busy Bodies”. Men i forestillingen vil du også opleve flere objekter, koreografen bruger og vender på hovedet. Du vil blandt andet møde ægget. En tidligere kunstproduktion fra ”VokseVÆRK”, som også var en del af ”Mærk byen” i Horsens. Denne gang er ægget dog transformeret, så det passer til ”Busy Bodies”. Ligesom du også møder en danser med svømmefødder på, når hun danser, og en kvinde, som aldrig kommer ud af sofaen.

”Det er et spacy show. For der er mange ingredienser. Jeg ændrer billedet for soloerne med ret enkle greb. Vi danner os alle sammen lynhurtigt et indtryk af et menneske, eller karakter. Så det, som publikum tror, ændrer sig løbende i forestillingen,” siger Helle Bach, hvis humor efter egen udtalelse er så stor en del af hendes DNA, at vi også møder det i denne forestilling.

Opsummeret ønsker Helle Bach at skabe en bevidsthed om dét, som foregår mellem mennesker. For ifølge hende er vi aldrig objektive, og det medfører, at vores egne forståelser, personlige erfaringer og kulturelle baggrund, influerer direkte på vores velmenende råd, og på det, vi ser hos den anden. Uden at pege fingre vil hun dermed give publikum en visuel og sanselig oplevelse af, hvor meget de også selv er ”Busy Bodies”. Eftersom Helle Bach selv har erfaret, hvordan hendes egen krop husker og lagrer gamle bevægelser blandt andet via dansen, er det også i hendes verden naturligt netop at anvende den krop, som indbefatter alt, heriblandt følelser, ord, tanker og bevægelser.

”Nogle gange bruger jeg ordene. Jeg er ikke en abstrakt koreograf. Men hver ting til sin tid. For mig ligger hovedvægten i det sanselige. Det er også en bevidsthed hos mig. Det visuelle går ind et andet sted. Det går bag om ordene. De (publikum; red.) bliver bedt om at gå ind i deres sanseapparat,” afslutter koreografen, der samtidig håber, at publikum vil være så nærværende, at de ikke analyserer under selve forestillingen, men derimod tænker over den efterfølgende.


 

FAKTA:

Busy Bodies
af dadadans/Helle Bach

Spilleperiode:
Århus: Bora Bora, den 26.-30. november 2013, kl. 20.
København: Dansehallerne, den 4., 5. + 7. december 2013, kl. 20.

Du kan læse mere om forestillingen og Helle Bach på dadadans her 

Og du kan se den eminente trailer for forestillingen her

 

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top