Må jeg gå til bekendelse som en dansefreak? Det er lørdag morgen, det regner, byen bærer præg af efterladenskaber fra gårdsdagens J-dag, og jeg er på vej på min cykel til Den Kongelige Ballet for at bese det nye tiltag Brunch´n´Ballet.

af Nanna Vinter (cand.mag. i spansk og dansevidenskab)


Jeg vælger at tage indgangen til August B, den nye café der ligger i teatrets foyer. Der slanger sig allerede en lang kø fra caféens disk til caféens bagerste væg, og bare synet får mig til at overveje at gå tommavet ind til arrangementet. Jeg behøver dog ikke at tage beslutningen selv, eftersom en af medarbejderne råber ud i lokalet, at der ikke er mere mad. Jeg og mange andre må nøjes med ”n´Ballet”.

 

BrunchnBallet 2
En lille familie på vej ind for at se Brunch'n'Ballet med
Den Kgl. Ballet denne regnfulde lørdag formiddag. Foto: Nanna Vinter

 

 

Morgentræning med Den Kgl. Ballet
Arrangementet, der er et af mange nytænkende og spændende tiltag fra Det Kongelige Teaters side, tilbyder gratis overværelse af Den Kongelige Ballets morgentræning. Denne lørdag formiddag er træningen varetaget af balletmester Nikolaj Hübbe, og man føler næsten, at han lige er sprunget ud af skærmen fra dommersædet i ”Vild med Dans”.

Danserne kommer ind på scenen én efter én, med tasker over skuldrene og i træningstøj. De hilser på hinanden og gør sig klar, som var det en hvilken som helst normal træningsdag. Intet virker iscenesat, men meget autentisk. Nogle dansere går straks i gang med at lave strækøvelser, mens andre foretrækker at småsludre inden træningen for alvor går i gang. Balletmesteren ankommer ved 10-tiden og one, two, three, så er træningen i gang. Ingen introduktion eller velkomst, ingen pædagogisk håndsrækning eller formaliteter. Vi er der for at være vidne til, kigge ind ad vinduet til verdenen, som den ser ud bag de skrå brædder, bag scenetæppet.

Træningen skrider frem, plié for plié, og showmanden vågner langsomt i Hr. Hübbe. Han styrer timen med både hård og humoristisk hånd. Hans kommunikation er rettet mod danserne, og så må publikum få det med, de nu får med. Der er noget befriende over denne måde at præsentere træningstimen på.


Brunch’n’Ballet er et stort tilløbsstykke
Som allerede nævnt er Brunch´n´Ballet blevet et stort tilløbsstykke. Gulvparkettet er fyldt, og der er ikke plads til alle. Mange har valgt at tage børn med. Dem, der sidder i nærheden af mig, reagerer spontant på det de ser, ved at rokke rundt på stolen og efterligne dansernes bevægelser. Andre spørger ivrigt deres forældre om det, de ser og hører, såsom: Hvorfor siger han ”Yes, Emma?”. Det højeste latterbrøl, fra børnenes side, kommer, da Hübbe i frustration over et par danseres udtryk i en øvelse over gulv, udbryder, at de ligner en flok ”bøhmænd”. Børnene skriger af grin.


Raketvidenskab med leddeløst vingesystem
I det hele taget er Hübbes små sproglige guldkorn en stor del af oplevelsen ved overværelsen af træningen. Som så mange af hans kolleger har han et finurligt sprogbrug og spontane indfald, som har en stor underholdende værdi. Da nogle af danserne ikke helt får fat i hans adagio-øvelse udbryder han irritabelt: ”Det er jo ikke raketvidenskab det her!” En danser, han gerne vil have til rette fokus mod sine skulderblade, får at vide, at han skal bruge hele sit ”vingesystem”. En kvindelig danser kalder han for ”dit leddeløse spektakel”, mens en mandlig danser roses med vendingen ”man bliver jo helt forelsket i dig!”.


Pianisten Bjarne
Træningstimen bliver akkompagneret af pianisten Bjarne, som alle kommer på fornavn med, efter at han har sat tempoet så højt for danserne, at de ifølge ”Hyppe” kommer til at ligne en flok ”pruh-heste”. Bjarne bliver flere gange irettesat, da han, måske fordi han synes der mangler lidt gang i den, sætter tempoet så hurtigt, at det får dansernes bevægelser til at se komiske ud og fratager dem al elegance. Til gengæld har han humor da han anslår melodien ”Et solstrejf i en vandpyt” (dansevise) til dansernes gulvøvelserne på denne grå regnvejrsdag.


Nu som hoppebolde
Man kan håbe, at der ikke sidder nogle nye dansestuderende blandt publikum for at lære ballettens korrekte trinterminologi. Gang på gang bruger Hübbe slangudtryk til at forklare, hvilke øvelser der skal udføres a la: ara = arabesk, je (sjø) = jeté og frap-frap-frap = frappé, frappé, frappé.

Træningen stopper brat, lige som danserne er blevet sat i gang med at ”hoppe som hoppebolde”. Det har været 1 ½ time i et smukt, meditativt og morsomt selskab med Den Kongelige Ballet. Jeg kan varmt anbefale arrangementet til alle, store som små, og vil håbe på, at der næste gang er brunch nok til alle, da det er lidt lang tid at sidde med rumlende mave.    

 

FAKTA

Brunch’n’Ballet

Lørdagstræningstime med Den Kgl. Ballet, lørdag den 2. november 2013.

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top