Udskriv

Et stemningsbillede. Du kan se dansefilmen i Dansehallernes foyer indtil den 1. december.

af Maja Holtze (stud.mag.)

 

Navnet Tracker emmer af amerikansk actionfilm, om et infiltreret Secret Service agentur der ligger inde med oplysninger om beskyttede menneskers sande identiteter, som ville have fatale konsekvenser, hvis de faldt i hænderne på de forkerte…

Men dansefilmen Tracker af Taneli Törmä og Constantin Georgescu er i virkeligheden mindre hæsblæsende, mere skandinavisk og langt mere kunstnerisk i udtrykket, end førnævnte fantasi.

 

Tracker


Besøg
I Tracker spores minderne i et gammelt mejeri. Et henlagt og stilfærdigt hus, med brunblomstret tapetsering og støvede overflader, får besøg af en spøjs mand, der matcher interiøret i sin beige rulamsjakke og grove striktrøje. Han er en ubuden gæst, men når der ingen er til at holde ham ude, falder han hurtigt i ét med tapetet.

 

 

Han bevæger sig i takt med vægge, lamper, gyngestole, lysindfald og skygger: Langsomt. Svævende. Musestille.

Han ligner én, der ikke rigtig ved, hvad han laver, men lader sig føre af rummenes stemning. Som gransker efterladte træsko, porcelænsfigurer, malerier, en telefon med drejeskive, beskyttelseshjelm, nøglebundt og et dukkehoved.


Rastløs
Og det holder ham i gang, i den første lange tid af filmens fulde længde på 38 minutter. Men hen mod slutningen brydes med den statiske og beherskede udforskning af mejeriet.

Det hele er set og gennemlevet, og han bliver rastløs. Kontrolleret rastløs.

Mejeriet består ikke kun af knirkende gulve og afskallet maling på vindueskarmene. Der er en del, der er nyt og moderne – der er noget indflytningsklart; uden indflyttere. Han er noget så alene, og plastikstole arrangeres som venner og publikum, der inviteres til samtale, men som ikke svarer igen.


Spøgelse
Dansen tiltager og bliver middel for kommunikation; men ingen svarer.

Eller er vi som beskuere i virkeligheden til stede? Står vi bag kameraet? Han ser os ikke, men vi ser ham, og en gyngende gyngestol vidner om vores spøgelsesagtige tilstedeværelse. Måske vil vi også danse med?


Fest
Han har en fest for sig selv i en gammel stue. Hans eneste venner er røgmaskinen som fylder rummet med mere støv, og sofabordet han spadserer over som en kælen hankat.


Liv
Det man tager med sig fra Tracker, er hvad mejeriet gav Törmä og Georgescu. Et stemningsbillede, et indblik i en svunden tid. Vi bliver vidner til levnet af et liv, og hvilke bevægelsesmønstre det afføder.

Det er ikke meget, ikke vildt, koreograferet og dynamisk. Ikke plot-tung, hæsblæsende action. Det er nærmere et vindpust, en svajen, en symbiose med et hus der tomt og forladt, men som stadig formår at tale til os, når man sporer dens konturer og knirken.

 

FAKTA

Tracker  
af Taneli Törmä & Constantin Georgescu

Dansefilm under Screenmoves. Kan opleves i Dansehallernes foyer i perioden 11. nov. – 1. dec., og der er gratis adgang.

"In my dream every room looks the same now. Colors are more a feeling of a color. But you are still dancing ( I saw you through the keyhole). And you keep saying that you are only tracking memories, one with your left hand in air, another one under your right foot. The dream is not the same anymore…"

Info: Taneli Törmä  
 
Om Screenmoves
Screen Moves er et projekt iværksat af Dansehallerne med det formål at fremme dance on screen via visninger, events og udstillinger af forskellige typer værker der indeholder dans, film og andre digitale medier.
Screenmoves projektet er i 2013/14 støttet af Det Danske Filminstitut.