...eller rettere Rite of Spring, som forestillingen egentlig hedder. Rituelle rytmer, østers, onani, træningsbukser og jakkesæt. Palle Granhøjs syv dansere favner manddomsprøverne i sin timelange Rite of spring – Extended, som titlen meget passende er blevet.

af Betina Rex (stud.mag.)

 

Med Rite of Spring – Extended tager Granhøj Dans endnu en gang udgangspunkt i manden. Og særligt i, hvordan manden er blevet den mand, han er. Eller måske nærmere, hvordan drengen er blevet en mand. Det er manddomsprøven som voksenlivets ilddåb, som det skelsættende uskyldstab, som de syv medvirkende dansere kropsliggør på scenen.

Og der bliver ofret og omskåret til den store guldmedalje. Drengen i træningstøjet skal indvies i mændenes rækker. Som den udvalgte han er, skorter det ikke på Kristus referencer. Blod, skam og skyld skjules elegant med det moderne lændeklæde; boxershorts. Og nadveren er så økologisk som muligt; egen sæd i østers. Velbekomme!

 

Rite of Spring 1
Rite of Spring. Granhøj Dans. Koreografi: Palle Granhøj og de medvirkende dansere, Bill Eldridge, László Fülöp, Áron Darabont Leon, Tomasz Ciesielski, Mikolaj Karczewski, Tomás Danielis og Aureliusz Rys. Foto: Mads Møller Andersen

 

Det er ikke første gang, at Le Sacre du Printemps fortællingen om den unge piges ofring til foråret, er blevet henlagt til et mandligt univers. Men det er første gang, at forestillingen er blevet gjort næsten en hel halv time længere. De indlagte afbrydelser i Stravinskys insisterende musik giver, som intenderet, forestillingen en egen rytme. Danserne bliver ikke løbet over ende af musikken, de holder trit, og de spiller op.


Rite of Spring 2

Foto: Mads Møller Andersen

 

 

 

 

Den flyver og kravler
Den kvidrende forårsbebuder, som de indledende toner i Rite of Spring har en udpræget lighed med, bliver i Granhøjs version til en decideret pipfugl. Drengen i træningstøj, der med sine flaksende lemmer forsøger at holde sig i luften efter at være blevet skubbet ud af reden, minder mest af alt om en forpjusket spurveunge.

Hans måde at bevæge sig på rummer så megen desperation, og så meget stræben efter de andres accept, at deres rovfuglelignende formationsdans mærkes som et helt fysisk ubehag på tilskuerrækkerne. Som en flok gribbe stimler de sammen og stamper faretruende i flok. Også her formår danserne at holde musikken i ave, og udnytte dens rituelle karakter, til deres egen skræmmende fordel.


Nøgenhed
Som forestillingen skrider frem, bliver der skiftet tøj og blottet hud. Utallige gange. Men aldrig uden mening. Nøgenheden bliver også en måde, hvorpå kroppene bliver frarøvet den maskulinitet, som tøjet holder sammen på, hvad enten den er stivet af med sneakers og jeans, eller holdt stangen i et mørkt jakkesæt. Når mændene ligger i en bunke på gulvet, med ryggen til publikum og trøjen over hovedet, er Abu Grabi referencen meget udtalt, men det samme er sårbarheden og menneskeligheden. Som når en ensom danser, træder op i en balje med pudder, og skjuler kroppen bag et hvidt lag, imens han med døde øjne imiterer ikoniske klassiske statuer. Hvilken mand er det? Hvilken krop? Når alt kommer til alt, ser ofringen kun kroppen. Og den ofrede mærker givetvis heller ikke andet.


Med tydelig signatur
Det er syv stærke, udtryksfylde og forskellige kroppe, der onanerer på stribe, og råbende opildner hinanden til vildere og vildere dans. Det er en Granhøj forestilling med en tydelig signatur, men ikke på bekostning af Rite of Spring. Historien om vårofferet står stærkt i gummisko og træningsbukser.  

 

 

FAKTA:

Rite of spring – extended
af Granhøj Dans

Spilleperiode:
Århus: Granhøj Dans, 16.- 23. nov.  NB: nu med ekstra forlænget spilleperiode: 25.-30. nov.
København: Dansehallerne, 27.-31. januar 2014

Info: Granhøj Dans


BAGOM forestillingen
Granhøj Dans har – som de første nogensinde – fået tilladelse til at anvende pauser i Igor Stravinskys 33 minutters ‘Le Sacre du Printemps’ (The Rite of Spring). På den baggrund har Granhøj Dans skabt den første 1 times udgave af Rite of Spring.
Omdrejningspunktet i forestillingen er tabet af uskyld. Publikum vil opleve de 7 mænd i overgangsritualer og andre ceremonier, der transformerer drenge til mænd.
En forestilling af Palle Granhøj. Skabt I tæt samarbejde med de medvirkende: Bill Eldridge, László Fülöp, Áron Darabont Leon, Tomasz Ciesielski, Mikolaj Karczewski, Tomás Danielis og Aureliusz Rys.

OM Palle Granhøj
For Palle Granhøj er dans meget mere og andet end kun koreograferet kropsbevægelse. Han ønsker via sin særlige arbejdsmetode at skabe billeder og stemninger som udspringer af en personlig søgen inden for kunsten. Formålet er at skabe værker, som alle kan forholde sig til, fordi de besidder mange lag og et stærkt menneskeligt nærvær i deres sceniske sprog. Formmæssigt benytter han sig af et komplekst ligestillet samspil mellem musik, lys, scenografi og rekvisitter såvel som bevægelser m.m.

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top