Ti cellister, en sopran – og flamencodanseren Selene Munõz. Ikke en kombination man ser og hører hver dag, men i hvert fald én der skabte en usædvanlig smuk og klangfuld eftermiddag på Bora Bora anden søndag i advent, da DR SymfoniOrkestrets cellogruppe gæstede Bora Bora til en gratis koncert.


af Guro Løvø (magister i dansevidenskab)

 

Koncerten, der bestod af en række klassiske værker fremført af cellister, med besøg af mezzosopranen Klaudia Kidon, samt den dansk/spanske danser Selene Munõz, var en af en række gratisarrangementer foræret af DR kor og orkestre under betegnelsen "Live i Danmark". "Live i Danmark" tæller ifølge ensemblechef Kim Bohr mellem 40 og 50 arrangementer – "enkeltstående koncerter såvel som turnéer, små som store, konventionelle som ”skæve” koncerter, samt workshops og undervisning, men et enkelt dogme går igen i ”Live i Danmark”: "Vi vil gøre tingene anderledes."

Og en fyldt og forventningsfuld sal, denne regntunge adventssøndag i Århus, vidnede om stor interesse for en anderledes koncertoplevelse.

 

live i dkDR SymfoniOrkestrets cellogruppe. "Live i Danmark". Foto: Per Morten Abrahamsen

Insisterende værker
En række stole omkring en firkantet træplatform er det, som møder os på scenen. Otte cellister kommer ind, og koncerten indledes med den estiske komponist Alvo Pärts "Summa", et minimalistisk, moderne klassisk værk med et musikalsk motiv, der harmonisk og insisterende sætter sig godt i øret.

Næste værk på programmet er Bachianas Brasileiras no.5 af Villa-Lobos, præsenteret som "en fusion af brasiliansk musik og Bach". Fejende flot i rød, lang kjole indtager sopranen Klaudia Kidon scenen – og første del af dette musikværk, som undertegnende aldrig har hørt før, var simpelthen sindssygt smukt. Ikke fordi næste del var dårligere, men kombinationen af Kidons varme, klare stemme og væven af brasilianske og Bach'ske toner, i denne rolige sats, gik rent ind.


Med graciøs styrke og intensitet – Selene Munõz
Ikke længe efter gør Selene Munõz sin entré, denne formidable danser, der med graciøs styrke løfter spansk dans til nye højder.

Enkelt klædt i sorte bukser og sort bluse danser hun først en dans, der i sin intensitet bærer den spanske arv med sig, men i en moderne og personlig koreografi, der mere refererer til trin i den traditionelle spanske dans end gentager dem.

En arie fra Gounods "Faust" blev legende og velklingende sunget af Klaudia Kidon, efterfulgt af et værk af en af cellistensemblets musikere, Morrison; værket "In Memoriam – Janos Starker" var en mørk, markant elegi med lejlighedsvis foruroligende harmonier, der letter og lysner i værkets sidste del.

Caspar Cassado er næste komponist, med uddrag fra Solosuite. Musikken, der er fra midt i 20'erne, har anstrøg af ballrom-musik, og Selene Munõz danser igen – denne gang i en lang, spansk kjole og med viften som aktivt medskabende i dansen; visuelt og lydligt – på et tidspunkt blafrer den som en lille fugl. Denne gang sidder en af cellisterne på scenen, og samspillet med cellisten er med til at understrege den musikalitet, der gennemstrømmer dansen og danseren.

 

live i dk selene
Selene Munõz


Carmen
Sidst på programmet står der seks dele fra Carmen, arrangeret for ti celloer af en af ensemblets musikere, Richard Krug. Jeg har en udtalt svaghed for såvel operaen Carmen som for celloer, og da Toreadorerne gjorde sit indtog, var det næsten svært at sidde stille. I en af delene var såvel Selene Munõz som Klaudia Kidoen på scenen, og de medvirkende komplementerede i den grad hinanden i denne kammerudgave af Carmen.

Stående klapsalver og to ekstranumre fuldendte denne vintereftermiddag på Bora Bora.

Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top