Dans ONline – nyheder/danseoplevelser/aktuelt

KASPAR af  Rapid Eye. Lyset går ud. I lang tid sidder vi i totalt mørke og stilhed. Intet sker. Er det et teknisk sammenbrud, et for langt sceneskift eller blot meningen, at vi skal sidde i mørke. Det er meningen. Vi skal sidde i mørke. I lang tid. Mørke og stilhed. Vi skal blive ét med mørket. Mærke mørket med kroppen og mærke mørkets lyde. Vi skal mærke mørket med sanserne.

Læs mere ...

Trænger du til et LIKE?
Jeg LIKE’r dig, hvis du LIKE’r mig!
Min face har flere LIKE´s end din face!
Men LIKE mig alligevel. Giv mig ’100 Likes’!
LIKE mig, PLEASE!

Læs mere ...

Politikens teateranmelder Monna Dithmer samtaler med Samuel Gustavsson og de andre performere omkring tilblivelsen og arbejdet med forestillingen KASPAR.

Læs mere ...

En forestilling af Tina Tarpgaard. Et udtryksfuldt sammenspil mellem live videoscenografi og moderne dans. Et sammenspil der gav liv til en troværdig illusion om et levende rum, og et sammenspil der skabte en historie. Med et forspil på Kunsthal Aarhus, en DigiArt Event. Og et efterspil med artisk talk med Jonas Longejan.

Læs mere ...

Ved bordet sidder en mand med et tomt blik. Hans hukommelse er blevet skyllet væk. Han befinder sig i helt kliniske omgivelser. Ind kommer en læge og beder ham om at skrive på et stykke papir, hvem han er. Men han ved det ikke. Sådan starter Pernille Gardes nye forestilling Lost Memories, der i disse dage spiller på Københavns Musikteater.

Læs mere ...

Sådan cirka noget i den retning kunne være essensen af prøveforløbet på 100 Likes. Seks unge dansere arbejder intenst med at skabe og finpudse de mange bevægelser, der skal blive til 100 Likes, som er navnet på Black Box Dance Companys kommende ungdomsforestilling, der både spiller på Bora Bora i Århus og Københavns Musikteater til april. Og koncentrationen er intens i prøvestudiet i Dansehallerne, den eftermiddag i februar jeg er inviteret forbi.

Læs mere ...

Har du nogensinde undret dig over, hvad der sker bag scenen, inden det bliver til en færdig forestilling? Terpsichore har igennem en måned løbende fulgt teamet bag forestillingen KASPAR af Rapid Eye under prøveforløbet med henblik på at undersøge, hvordan kunstnerne i den her forestilling går fra skabelsesproces til dét konkrete udtryk, vi som publikum i sidste ende oplever på scenen.

Læs mere ...

Rystende baller og underarme halvanden meter fra publikum, mænd i g-strenge der smører sig ind i shampoo, en kok der laver mad (ja, rigtig mad) i et hjørne, en nøgen kvinde bundet stramt ind i gaze, to musikere af mexikansk udseende med falske overskæg, en transvestit der sælger sine kropsdele på auktion, en sprælsk danser, kun iklædt regnjakke, der farer rundt på scenegulvet.

Læs mere ...

Månelyset sender støvede kolde stråler ned på det mørke gulv, rammer en skærm, et lille bord med en gammel radio, en støvet stol i hjørnet. Lyset danser som gennem sprækkerne i loftspær. Der er mørkt på loftet; stille.

Læs mere ...

KASPAR. Det uciviliserede menneske fanget mellem sprog og virkelighed. Ny forestilling af Samuel Gustavsson der får premiere i Dansehallerne den 19. marts.

Læs mere ...

Billedserie af Terpsichores fotograf Lene Riggelsen fra prøverne til ungdomsforestillingen 100 Likes, mens de arbejdede i studierne i Dansehallerne. 100 Likes har koreografi af Mari Carrasco efter idé og koncept af Marie Brolin-Tani og musik af Henrik Munch. Dansere kommer fra Black Box Dance Company, Musikteatret Holstebro. Spiller på Københavns Musikteater den 6.-8. april.

Læs mere ...

HVORDAN KAN MAN HOLDE OP MED AT VÆRE BANGE FOR DANS? – var temaet for den anden Reumert Salon, der blev afholdt hos Åben Dans i Roskilde i foyeren søndag den 9. februar med Anne Middelboe Christensen, Reumert-jurymedlem og anmelder ved Information som moderator. Øvrige paneldeltagere var Lisbeth Klixbüll (teaterleder, Åben Dans), Thomas Eisenhardt (kunstnerisk leder, Åben Dans), samt Monna Dithmer (Reumert-jurymedlem).

Læs mere ...

Her i første halvdel af marts er koreograf Tina Tarpgaard på banen med sin forestilling ON/VOLT, hvor hun, som hun selv siger, har trukket stikket ud og kastet sig over det analoge. Hun har taget en pause fra det digitale og bruger i stedet tusindvis af selvlysende papirstykker som scenografisk effekt. Hun er optaget af spørgsmål om energi og har i denne noget mindre ressourceforbrugende forestilling haft fokus på energien i dansernes kroppe og bevægelser.

Læs mere ...

I dette forår er der atter tre aftener indkaldt til eksperimenter i det kongelige danselaboratorium; også kaldet Hübberiet, og fokus var selvsagt kvinder, idet den valgte aften var aftenen før kvindernes internationale kampdag.

Læs mere ...

Dansk Danseteater er på vej rundet på deres landsdækkende Danmarksturné, der mellem den 21. januar og den 30. marts besøger hele 27 danske byer med den todelte forestilling Stormen.   

Læs mere ...

Endelig er Manon tilbage på repertoiret hos Den Kongelige Ballet, og den er stadig vidunderlig skøn, gribende, hjerteskærende, dramatisk og med så inderligt smukke kærlighedspas-de-deux’er. Alt sammen til Massenets uforlignelige musik.

Læs mere ...

Smagen, duften og følelsen af cremet blomkålsuppe på sin tunge, lyden af elektronisk musik samt synet af dansende kroppe i forskellige formationer og udtryk. Hos det moderne Skånes Dansteater er kompagniets dansere gået hele vejen for at give publikum en mangfoldig oplevelse, hvor alle sanser tages i brug.

Læs mere ...

En sanselig danseforestilling om mad og vores forhold til dette med tre dansere, et lydkunstkøkken og 70 kg dej. Sådan ser det ud, når danseteatret sART i øjeblikket turnerer rundt med gæstespillet Spis min Gris – her i Dansekapellet.

Læs mere ...

Nyfortolket, men charmeforladt Cabaret på Malmö Statsteater. Fred Ebb og John Kanders gamle musicalklassiker presses ned i en lyserød queer-kasse og mister al sit vovede og vittige bid.

Læs mere ...

Andy Warhol sagde engang, at i fremtiden vil alle blive verdensberømte i 15 minutter. Mon ikke, at vi kan regne med, at minutterne er blevet til sekunder.

Læs mere ...

Two women – machine – show optrådte på Københavns Musikteater den 20.-25. januar 2014 med forestillingen “My body is a barrel of gunpowder”. De to kvindelige koreografer og performere har, inspireret af militære taktikker og aktivistiske metoder brugt af både revolutionære og terrorister, koreograferet et samfundsaktuelt værk, hvor der kun er plads til missionen, og ethvert personligt træk er fjernet.

Læs mere ...
Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top