Dans ONline – nyheder/danseoplevelser/aktuelt

Kim Brandstrups lille forestilling, Ceremony of Innocence, der havde dansk premiere i Glassalen i Tivoli, den 15. september, er et værk inspireret af Thomas Manns ”Døden i Venedig”, sat til musik af komponisten Benjamin Britten. To tunge drenge at give sig i kast med at behandle i ballettens sprog. En mission som Ceremony of Innocence forløser med en intens og indestængt energi, der giver nyt liv til fortællingen om den ældre mands fascination og skæbnesvangre forelskelse i den unge dreng.

Læs mere ...

En regnvåd lørdag blev Terpsichore inviteret ind på Københavns nye åbne scene HAUT for at se forestillingen Then I Was Like; en forestilling der blev skabt live lige for øjnene af os i et samspil mellem fire dramatikere, fire jazzmusikere og 24 publikummer. Bogstaveligt talt med øjnene på publikum. Then I Was Like af Liv Kasstrup Vesterskov er ny musikforestilling, der iscenesætter publikums egne historier – lige her og lige nu.

Læs mere ...

Den 20. september fandt ccc:pre-selection 2014 sted på Dansekapellet – en udvælgelseskonkurrence til årets store koreografikonkurrence for unge talenter med store drømme. Vinderen af ccc:pre-selection 2014 får direkte adgang til Copenhagen Choreographer’s Competition – Danmarks største urbane koreografikonkurrence, der afholdes i Tivolis Koncertsal den 3. oktober. Her kan du læse interviews med nogle af ccc:pre-selection deltagerne fra pressemødet den 16. september.

Læs mere ...

Kameliadamen er forelskelse, svigt og begær. Følelser, der sættes på prøve. Og derfor er de to hovedrolleindehaveres præstationer og samklang af helt essentiel betydning for publikumsoplevelsen. Og hold da lige op, hvor Gudrun Bojesen og Ulrik Birkkjær sammen tager stikket hjem i dette højspændte drama.

Læs mere ...

På sandhedens bjerg, Monte Veritá, i det sydlige Schweitz, vender en flok børn af det tyske og østrigske velstillede borgerskab i starten af det 20. århundrede det spirende forbrugssamfund ryggen for at starte verdens måske første hippiekollektiv. Denne fascinerende historie er forløber for Rudolf Laban og Mary Wigmans senere danseeksperimenter på selvsamme bjerg, hvor de udviklede og legede med dansens udtryk, der gik i retningen af en ny og frigørende dansestil.

Læs mere ...

Porøset – tvinger dig i knæ – ubehøvlet kort – så nært at alt mærkes – som et peepshow – du aner ikke hvad der skal ske – alle dine sanser er på – din hud for eksempel – som når du splitter en petit four, hvis navn du ikke kan udtale – hvis smag du dog nyder med lidenskab – og gemmer et sted i dig.

Læs mere ...

Forbrugerisme. Globalisering. Skønhedsfiksering og kønsstereotyper. Voksende ulighed. Internati-onale krige og kriser. Autoritære familieformer. Og en gruppe unge, radikale kunstnere og fritæn-kere, der træt af det hele flytter tilbage til naturen og starter en alternativ enklave, hvor de ekspe-rimenterer med dans, kunst, seksualitet, nye livsstile og radikale, politiske idéer. Lyder det som en bekendt historie? Måske. Men året er ikke 1968 – det er år 1900.

Læs mere ...

Seminaret den 4.-5. september på Statens Scenekunstskole med den på én gang præcise og porøse titel Choreo-drift var en cocktail af koreografien og koreografens væsen. Intentionen var at fortsætte de afsøgninger og undersøgelser af, hvad koreografien kan og vil i en politiseret og en alt for ofte verbal debatterende kultur, hvor vi sidder med hænderne i skødet og passivt tilkendegiver vores holdning. Seminaret vil, at der må findes en anden måde at udtrykke sig kritisk på. Mere engageret. Mere energisk. Mere bevægende og bevægeligt. Men hvilken stemme har bevægelsens sprog, og hvem skal den tale til. Og fra.

Læs mere ...

I sin nye dansesolo MULD viser Anders Christiansen med enkle rekvisitter og stor opfindsomhed, at vores verden er besjælet af fortid. Han formidler på poetisk vis og med Jørgen Tellers elektroniske lydside en idé om, at verden ikke kun er nutiden lige her og nu, men også det vi kan huske eller har fået fortalt.

Læs mere ...

De vidunderlige kvinder med svulstige barme og hvepsetaljer slentrede rundt blandt publikum i deres glitrende kjoler. I bedste pin-up-stil med cigaretrør i den ene hånd og champagne i den anden. Vi blev sendt tilbage i en tid, hvor fjer, glimmer og glamour fyldte scenegulvet, og hvor strip indgik som et pirrende element.

Læs mere ...

Hvad dronningen ikke blev vidne til denne salige onsdag aften på Det Kongelige Teater, da Hamborg Balletten med Døden i Venedig og stor fortælleglæde dansede bukserne af selv de mest homofobiske publikummer i John Neumeiers 2003 fortolkning af Thomas Mann klassikeren i Venedig fra 1912!

Læs mere ...

Årets Golden Days Festival handler om 1910’erne. Første Verdenskrig og tiden derefter. Men det tager kulturfestivalen ikke så bogstaveligt til åbningsfesten Hotel Extravaganza på Vega. Her flyder tiderne sammen, og et tjek ind på Hotel Extravaganza bliver ikke til en rejse 100 år tilbage i tiden, men mere som et ophold på et stilforvirret Hotel Scandic.

Læs mere ...

Det er en sensommeraften af de skønneste, en flok Tivoli-gardister spiller, fotografer fra Billed-bladet og Se & Hør knipser løs hver gang et kendis-par skrider op af den røde løber, og forventningen om eminent dans er høj. Alvin Ailey American Dance Theater er tilbage i Tivoli for 14. gang.

Læs mere ...

Fotoudstilling. En stillestående historie om bevægelse i Silkeborg Bad.

Læs mere ...

Senest var det teaterinstruktør Christian Lollike, som er kendt for at gå helt til grænsen med sine vilde teateropsætninger, som kastede sig ud i en leg med dansekunstarten i sin samfundsdebatterende krigsballet ”I føling”. Nu er en anden provokatør på banen, nemlig den kontroversielle kunstner Marco Evaristti, som er kendt for at putte guldfisk i blendere og kaste rød maling ud over Mont Blanc, som har givet sig i kast med at udfordre dansens væsen.

Læs mere ...

Copenhagen Summerdance 2014. Dansk Danseteater med internationale gæster. Uddrag af Carmina Burana og Black Diamond, begge af Tim Rushton, var på programmet, sammen med koreografier af Christopher Wheeldon, Marie Brolin-Tani, Örjan Anderson, Alessandro Souza Pereira og Fabio Liberti. På gæstelisten til jubilæet var mandskoret Kovcheg fra Sankt Petersborg, Norges National Ballet, Black Box Dance Company samt dansere fra brasilianske Ballet Jovem.

Læs mere ...

Når havfruen Ariel er smuk, tropefisken Tumle er sød, krabben Sebastian er en helt, og Prins Erik vælger den rigtige prinsesse til sidst, så kan det ikke gå galt, og det gør det da heller ikke i Fredericia Teaters opsætning af Disneys musical Den lille Havfrue.

Læs mere ...

I juli måned fejrede danseren og koreografen Anders Christiansen 50-års fødselsdag. Terpsichore mødte ham i Dansehallerne for at tale om hans liv og virke i dansens verden.

Læs mere ...

Inspirationen fra det fortidige er drivkraften bag Anders Christiansens kommende forestilling MULD. Den fortid, der ligger under overfladen og på sin egen uhåndgribelige måde påvirker vores opfattelse af omgivelserne, hvad end vi kender til den eller ej.

Læs mere ...

Det er 7. gang operasanger Jens Christian Wandt inviterer til Verdensballet. Denne gang har han en ny kunstnerisk leder, solodanser Steven McRae fra Royal Ballet London, der afløser Johan Kobborg, der nu er kunstnerisk leder af den Rumænske Nationalballet i Bukarest. Med fra London har Steve McRae seks af sine dansende kolleger.

Læs mere ...

Copenhagen Summer Dance 2014 kan i år fejre 10 års jubilæum. I den anledning har vi talt med Tim Rushton, kunstnerisk leder af Dansk Danseteater og arrangør og idémanden bag Copenhagen Summer Dance. Og fra i år har man nærmest garanti på, at forestillingerne bliver gennemført, også hvis vejrguderne ikke lige er med udendørsforestillinger: et specialdesignet sejl, der kan trækkes henover scenen.  

Læs mere ...
Spotting

Terpsichore – alle medier

Moving Arts

RSS FEED

Tilmeld nyhedsbrev

Følg os

Scroll to top